Празни стадиони, липса на публика и променена реалност - това е ситуацията във футбола в последната година. Въпреки това богатите стават по-богати. Как е възможно? Благодарение на новия бизнес модел, който водещите клубове започнаха да прилагат успешно.
Проучване на KPMG показва, че от 2020 г. насам присъствието в социалните мрежи има голямо влияние върху приходите на клубове.
Моделът, който футболните клубове следват, беше наложен в последните 12 месеца от големите корпорации. Те показаха, че чрез засилване на онлайн присъствието в определени социални мрежи приходите се увеличават и по този начин се компенсират определени загуби от коронавирус кризата.
"Клубовете вече изцяло възприемат социалните медии, като ги използват за насърчаване на разговор между потребителите и за изграждане на ангажираност и положително свързване с марката. Това е част от по-широка медийна стратегия, а футболът постига това до ниво, съвпадащо с много малко други индустрии", посочва KPMG.
В дигиталната епоха все повече клубове започнаха да приемат, че е важно да имат постоянно присъствие в социалните мрежи. Не е случаен фактът, че по-големите клубове, които имат значителен ресурс, могат да си позволят да засилят тази област.
Успешен пример за добра политика и все по-голямо присъствие в социалните мрежи е "Ювентус". За пет години клубът от Торино увеличи своите последователи с 320% до 110 милиона души. Това се случи след целенасочена политика към дигиталните платформи.
Също така привличането на Кристиано Роналдо през 2018 г. донесе друг голям тласък.
KPMG отчита и навлизането на нови социални мрежи като Tik-Tok и Weibo, които са използвани от по-младите. За периода от пет години "Ювентус" е увеличил търговските си приходи със 145%.
"Това показва, че клубът е успял правилно да разчете ситуацията, възползвайки се от привличането на Кристиано Роналдо и поставянето си в социалните мрежи като важна марка", казва още проучването.
Клубовете постоянно намират нови начини да държат своите поддръжници ангажирани. Някои навлязоха по-активно в TikTok, която е предпочитана от по-младото поколение, а други като ПСЖ преди време пуснаха жетони (fan tokens), които могат да се купуват и дават право на гласуване по важни теми за клуба.
Много успешен пример е и "Реал" (Мадрид), който за по-малко от година е увеличил последователите си в социалните мрежи с 15 милиона души. Въпреки това мадридчани и "Барселона", които са най-следвани в социалните мрежи, отстъпват по друг важен показател според KPMG - среден търговски приход от един последовател.
За двата испански клуба той е едва 1.3 евро, докато водачи в тази класация са "Тотнъм" с 4.3 и "Байерн" (Мюнхен) с 3.8.
Именно "шпорите" са изключението сред десетте клуба с най-големи приходи. По брой последователи в социалните мрежи "Тотнъм" е едва на 12-о място (44 милиона) и за да влезе в първите десет, трябва да ги удвои. Въпреки това с правилни решения, дългосрочни договори и добро управление клубът от Северен Лондон показва, че и други фактори са от голямо значение.
Дневник
Коментари
Добави коментар