Бившият вицепремиер на две служебни правителства и доскорошен зам.-управител на Инвестиционния фонд на Европейския съюз, известен като "плана Юнкер" Илияна Цанова става председател на Надзорния съвет на новия оператор на "Летище София" "СОФ Кънект", съобщиха от компанията.

Вчера дружеството внесе първоначалното концесионно възнаграждение от 660 милиона лева и реално започна експлоатацията на аеропорта. Цанова ще отговаря за управлението на Надзорния съвет и също така ще се грижи да осигури максимална ефективност на действията на Надзорния съвет и оперативното ръководство на Летище София, уточниха от "СОФ Кънект".

В Надзорния съвет влизат още двама независими членове, единият от които е председателят на Антикорупционния фонд в България, бивш зам-министър на вътрешните работи и експерт по въпросите на сигурността, обществените поръчки, престъпността и корупцията Филип Гунев. Другият - Кристиян Мандл е представен, като европейски предприемач с опит в авиацията, технологиите и финансите, известен и със своите социални предприемачески дейности.

Съставът на Надзорния съвет се допълва от представителите на фонда Meridiam Тиери Део, Марко Росо, Давид Делгадо Ромеро, Гив Сардари и Ралф Гафал, който представлява летище "Мюнхен".

Изборът на Цанова за председател на Надзорния съвет се обяснява с богатия и опит в инфраструктурния сектор и публично-частните партньорства. Самата Цанова коментира, че за нея е чест да допринесе за успеха на тази важна инвестиция за България.

Конкретните планове за летището ще бъдат обявени скоро

"Като заместник управляващ директор на ЕФСИ съм имала възможността да работя с г-н Део (Тиери Део, партньор, основател и главен изпълнителен директор в Meridiam, б.а.) в качеството му на член на инвестиционния комитет на ЕФСИ и се радвам да обединим отново усилия с него и Meridiam за реализацията на този проект", посочва Цанова. Тя коментира, че стремежът на новия оператор ще е да превърнат Летище София в модерно европейско летище.

Конкретните планове за аеропорта, първите инициативи и средносрочния инвестиционен план, предстои да бъдат представени скоро, обявиха от "СОФ Кънект". Към момента бяха обявени намерения за инвестиране на до 624 млн. Евро. Планира се и изграждане на трети терминал до 2030 г.

Спорната процедура за концесията

"Соф кънект" подписа договора с държавата за управление на Летище София за 35 години през юли. Участници в дружеството са фондът "Меридиам" (Meridiam) и строителят "Щрабаг" (Strabag) с 1%. Изборът на победителя не беше приет единодушно поради факта, че това беше единственият кандидат, в чиято структура няма летищен оператор.

Сред другите претенденти за управление на аеропорта бяха френското летище Airport de Paris, които участват съвместно с доскорошния оператор на летище Ataturk в Истанбул TAV, операторът на летище "Франкфурт" Fraport, операторът на летището в Манчестър, с партньорите от Китай и операторът на летището в Копенхаген. Всички те обжалваха процедурата, но Комисията за защита на конкуренцията и ВАС не откриха нищо нередно в нея.

Отсрочката на концесионните такси

В началото на месеца правителството реши "СОФ Кънект" да отложи с 10 г. плащането на такси от страна на концесионера. Като мотиви бяха посочени COVID кризата и икономическите затруднения на летищните оператори и авиобизнеса. По данни на "СОФ Кънект" при 7.1 млн. преминали пътници през летището през 2019 г., за миналата година те са 2.9 млн.

Позицията на министъра на транспорта Росен Желязков е, че държавата не се ощетява, като ще получи дължимите общо 245 млн. евро на по-късен етап. Той увери, че всяка година ще се прави мониторинг на финансовия баланс на дружеството и при достигане на показателите от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните концесионни възнаграждения.

Дневник