В условията на натиск спрямо кабинета в оставка да предложи актуализация на бюджета преди да си тръгне (от страна на президента Румен Радев и на БСП) Министерството на финансите очаква салдото по консолидираната фискална програма (КФП, която включва и бюджетите на висшите училища, на съдебната власт, на държавните медии и др. - бел. р.) за първите четири месеца на годината да бъде положително в размер на 115.4 млн. лв. (0.1 % от прогнозния БВП). Само за април на месечна база се очаква да бъде отчетен излишък в размер на около 735 млн. лева.

Преди дни министърът на финансите в оставка обяви, че предстои с постановление на правителството да се предложат нови разходи за 240 млн. лв. в помощ на бизнеса и хората заради пандемията. Междувременно бяха заделени отново с правителствено постановление парите за работа на първа линия за май и юни. Според председателя на бюджетната комисия Георги Ганев засега актуализация на бюджета не се налага и занапред ще е така, ако няма нов пик на епидемията. Той обаче посочва като предизвикателство изплащането на добавките от 50 лв. към пенсиите, чието спиране няма да бъде политическо приемливо за никоя партия. При служебен кабинет и липса на действащо Народно събрание актуализация на бюджета не може да се прави. Министрите могат само да преместват разходите по различни пера, а също и да поемат вътрешен държавен дълг.

"Ако се налага продължаване на мерки, най-вероятно трябва да се емитира дълг. И ще е задължително следващ парламент да разгледа някаква ревизия на бюджета. Но продължаване на мерки означава някакво възобновяване на пандемията. Защото иначе няма голяма причина да се продължават мерките", коментира той пред "Капитал".

Предварителните оценки са, че приходите, помощите и даренията към април се очаква да бъдат 16.6 млрд. лв. (35 % от годишния разчет), като спрямо първите четири месеца на 2020 г. се отбелязва ръст от близо 2 млрд. лева. Ръстът спрямо предходната година се дължи на по-високите данъчни и неданъчни приходи, които нарастват с 2,. млрд. лв., докато постъпленията от помощи намаляват с 0,3 млрд. лева.

Върху данъчните приходи оказват влияние приетите законодателни промени в крайните срокове от 31 март на 30 юни 2021 г. за подаване на годишната данъчна декларация за 2020 г. по Закона за корпоративното подоходно облагане, както и за внасяне на корпоративния данък, данъка върху разходите, данъка върху приходите на бюджетните предприятия, както и на данъка върху дейността от опериране на кораби.

Министерството напомня, че и през 2020 г. заради пандемията сроковете за внасяне на данъците бяха удължени, но някои фирми вече са внесли преди това дължимата изравнителна вноска до 31 март.

При приходите от ДДС пък еднократен ефект има по линия на получената първоначалното концесионно възнаграждение за концесията на летището в София от 660 млн. лв. с ДДС.

Разходите към април се очаква да бъдат 16.545 млрд. лв., което е 31.5 % от годишния разчет. За сравнение, разходите към април 2020 г. са били 12.991 млрд. лева.

Този ръст министерството обяснява с по-ниската база, каквото представляват първите четири месеца на предходната година, когато има отчетени значително по-малки разходи за борба COVID-19, докато към април 2021 г. тези разходи са съществени. От друга страна нарастването се дължи на политиката по доходите и политиките в социалната сфера, заложени в Закона за бюджета за 2021 г., посочват от ведомството.

Разгледани по икономически елементи най-значително нарастване се отчита при социалните и здравноосигурителните разходи. В частта на разходите за пенсии са изразходени близо 420 млн. лв. за добавките от 50 лева към пенсиите до април. Наред с това минималната и максималната пенсия нараснаха от началото на годината. Върху разходите за здраве пък влияние имат новите механизми за финансиране на бобниците заради пандемията и разходите за ваксини, медикаменти, тестове, консумативи и предпазни средства, средства за подкрепа на персонала на първа линия, напомнят от ведомството.

Принос за нарастване на разходите за субсидии за нетърговски предприятия имат плащанията по мярката "60/40", мярката "80/20", мярката "Запази ме", мярката "Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки", администрирана от НАП, и други. В частта на капиталовите разходи също се отчита ръст спрямо същия период на предходната година, който се дължи на извършени плащания по инвестиционни проекти на Българската армия, пътни инфраструктурни обекти и други.

Дневник