Проектът “Историята на Шумен в графити” на фондация “Подобри” подобрява градската среда с подкрепата на програмата “Ти и Lidl за по-добър живот”

Да пишеш истории е умение, а да нарисуваш историята на един град със средствата на алтернативно изкуство, е истинско предизвикателство. С тази задача се заемат младежите от фондация “Подобри”, които реализират смела идея – да представят историята на Шумен  с изразните средства на графитите – улично изкуство, което постепенно набира популярност у нас и все повече се възприема като средство за облагородяване на градската среда.

Това става възможно благодарение на програмата на Лидл България „Ти и Lidl за по-добър живот“, която се организира в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Български дарителски форум. Инициативата подкрепя социално значими проекти на граждански организации в цялата страна с цел подобряване на живота в местните общности.

 „Историята на Шумен в графити” представя история, автентична за Шуменския край, пречупена през погледа и таланта на водещи български графити артисти. През юни 2020 г. фондацията организира графити пленер, част от фестивала за улично изкуство “Шумен и буден”. Избират 3 ключови локации извън централната част на града. Канят 20 от най-добрите графити артисти от цялата страна. Партнират си с община Шумен и Общински младежки съвет, а много доброволци се включват в подготовката на стените и цялостната организация. В рамките на три дни графити артистите претворяват историческото минало, личности и традиции на Шумен през собствената си визия и таланта на всеки от тях.

“Графитите имат не само художествена стойност, те превръщат градските пространства в по-интересни, модерни ареали. Графитите могат да бъдат изкуство, което вдъхновява и обединява хората, като прави града по-красиво място за всички”, казва Петър Бодуров, председател на фондация “Подобри”. “Нашата цел беше точно такава – да популяризираме  уличното изкуство на местно ниво и да превърнем една част от градското пространство в интересна за хората зона”.

Подходът с комбиниране на различни креативни идеи, обединени от духа и историята на Шумен, наистина раздвижва града. “Като тръгна от парк Кьошкове до хотел “Шумен” виждам отпечатъка, който нашата работа оставя върху града”, удовлетворен е Петър. “Младите хора са двигателят на обществото, затова желанието ни е да създаваме такава среда, която вдъхновява именно младите. Вярвам, че ако нещо не ми допада в средата, първо аз трябва да се опитам да направя нещо”, допълва той.

Стените, преди използвани за лепене на плакати, днес изглеждат различно, хората ги харесват, правят си снимки пред тях, които след това постват в социалните си профили. Фестът се превръща в двигател за популяризиране на стрийт културата. А изкуството е част от нашата представа за живота и колкото по-интересно, раздвижено и вдъхновяващо е то, толкова по-добър би бил и животът ни, вярва Петър. “Слоганът на програмата “Ти и Lidl за по-добър живот” ни окуражи, че сме намерили точния партньор, с който да реализираме визията си. Програмата наистина  е насочена към малките общности, които имат идеи, но не винаги срещат подкрепа от местния бизнес. За тях тя е двигател, който им помага да предприемат конкретни стъпки за подобряване на средата, в която живеем”.

След трите дни на пленера, когато половината град се стича да види графитите или да си направи селфи, когато утихват вълненията на участниците и не се появява нито един негативен коментар в социалните мрежи, едва тогава от фондация “Подкрепи” осъзнават какво са постигнали – идеите им са харесани както от млади, така и от по-възрастни, а подкрепата от Лидл България ги мотивира за следващи успехи. Защото голямата промяна започва от малките стъпки.
„Ти и Lidl за по-добър живот“ е най-голямата социално-отговорна инициатива на Лидл България, която компанията стартира през 2017 г., и има за цел да помага на хората в различните региони от страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, като подкрепя проекти в три ключови области: образование, култура и историческо наследство и околна среда.

 

 

Платена публикация