Над 250% ръст на задълженията до невероятните 2.57 млрд. лева отчита държавният газов оператор "Булгартрансгаз" през 2020 г. От финансовия отчет на дружеството се вижда, че задълженията към банки се увеличават от 391 млн. лв. до 922 млн. лв., а търговските и други задължения на дружеството пък направо избухват - от само 10 млн. лв. в началото на 2020 г. до внушителните 1.25 млрд. лв. в края на годината.

Заедно с това наличните парични средства и еквиваленти в "Булгартрангаз" намаляват от 572.3 млн. лв. до 336.5 млн. лева.

На този фон дружеството отчита печалба 115 млн. лв. от оперативната си дейност - пренос на природен газ. Но след приспадане на огромните курсови разлики (-41.6 млн. лв.) и данъците реалната печалба за периода е 72.5 млн. лв., като намалява с над 30% на годишна база. Извън това обаче са направени и преоценки на наличните количества природен газ в хранилището "Чирен" и преносната мрежа, с отчитането на които дружеството реално излиза на загуба 25.6 млн. лева при положителен финансов резултат 103.3 млн. лв. за 2019 г.
 

Накратко: в годината, в която се изграждаше продължението на "Турски поток", финансовото състояние на "Булгартрансгаз" драматично се влошава. Разбира се, срещу всички тези разходи и задължения стоят инвестициите в нова газопреносна мрежа, които, поне на теория, би трябвало да се изплащат в бъдещите години. Засега обаче те се виждат само като придобити активи - общо за дружеството промяната е от 2.58 на 4.55 млрд. лева.
"Турски поток" виси с 1.25 млрд. лв.

През миналата година държавният газов оператор е платил за придобиване на имоти, машини и съоръжения 1.08 млрд. лв. при 687.4 млн. лв. през 2019 г. Въпреки това само за продължението на "Турски поток" през страната остават да се дължат още 1.25 млрд. лева. Отделно са задълженията за компресорните станции, за да може проектът за пренос на руски газ от Турция до Сърбия да заработи, както и ангажиментите по десетките по-малки проекти за газопроводи и подмяна на стари трасета.

По договора със саудитския консорциум "Аркад", който изграждаше "Турски поток" и беше на практика превзет от руснаците, въпросните средства ще се изплащат на вноски в период от 10 години при годишна лихва 4.1%. Въпреки че през миналата година "Булгартрансгаз" неколкократно заяви, че осигурява заемно финансиране при по-изгодни условия, с което да предплати на "Аркад", за да си спести разходи, сега от отчета се вижда, че това едва ли ще се случи. Ясно е записано, че въпросните 1.25 млрд. лв. ще се дължат при лихва 4.1% до 1 януари 2031 г.

Извън финансовите параметри, от отчета на "Булгатрансгаз" става ясно, че през 2020 г. потреблението на преносен газ в страната е намаляло с 12.9%. До голяма степен това може да се обясни с ограниченията заради коронавируса, които доведоха до спирането на някои индустриални консуматори в периода април - септември. Именно тогава пренесените по националната мрежа количества природен газ са с 20 - 30% по-малко. Обратното - през октомври и ноември има ръст съответно с 32% и 24% на годишна база.

При транзитния пренос на газ също има големи промени. Пренесените количества по дългосрочния договор с "Газпром" за поредна година спадат с повече от 50% - за 2020 г. са били 3.1 млрд. куб.м, за 2019-а - 6.9 млрд. куб.м, а за 2018-а са отчетени 14.3 млрд. кубика. Това е така заради отпадналия транзит към Турция, след като "Газпром" пусна в действие "Турски поток".

"Булгартансгаз" все пак е успял да компенсира част от това, като е пренесъл количества на други газови търговци и доставчици, които за миналата година са приблизително 3.9 млрд. куб.м - основно алтернативните доставки за българския пазар през Гърция, както и вероятно малък пренос към Румъния.

Капитал