Заради грешно проектирани, завършването на магистрала "Хемус" през 2024 години, както обещаваше бившият премиер Бойко Борисов, е химера, каза днес на брифинг зам-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов. Той допълни, че няма как да се прогнозира кога ще е готов аутобана, при положение, че от 9 участъка по три се работи, за още толкова има изготвени Подробни устройствени планове (ПУП), а за 3 още нищо не е подготвено като документи.
Министърът на регионалното развитие Виолета Комитова уточни, че над 5 години отнема само изработването на ПУП, а след това има още няколко времемки процедури - промяна на статута на земята, отчуждителни процедури, изготвяне на инвестиционен проект и получаване на разрешение за строеж.
Тодор Анастасов допълни, че става дума за грешно планиране. "Ако проектирането на всички участъци на магистралата е било започнато едновременно, сега е можело всички те да са с еднакъв напредък, с получени разрешителни за строеж", каза още зам.-министърът.
По повод обвиненията, че служебното правителство спира строежи по "Хемус", Комитова каза, че трите участъка с разрешения за строеж са с дължина 51.5 км от общо 237 км.
Обобщавайки ситуацията, Комитова каза, че по участъци 1,2 и 3 се работи. За участъци 4, 5 и 6, с дължина 83 км, има вече изготвени ПУП, но предстоят следващите стъпки. За последните три отсечки, или 89 км. няма никакви готови документи. Министърът коментира, че въпреки липсата на разрешителни за строеж, за подготовката на изграждането на шестте участъка държавното дружество "Автомагистрали" е получило авансово 1.38 млрд. лева, като 675 млн. лева от тях вече са дадени на подизпълнители. "Така излиза, че данъкоплатците са си купили магистрали на зелено", допълни министърът.
Тя посочи и странен дисбаланс - изплатени 71% от парите за новите участъци, докато за само 16 на сто от тях има нещо изработено. Комитова каза, че като министър няма интерес да спира строителство, защото най-скъпият строеж е спреният.
Тя все пак уточни, че изплатените авансово суми са застраховани при това на два пъти, тъй като се е искала гаранция както за отпускането на парите по договора между АПИ и Автомагистрали, така и по контрактите межзу държавното дружество и фирмите-подизълнители.
Комитова повтори тезата си от сутринта, че не е издавала нареждания за спиране на строителството и няма да издава такива. Работата можело да бъде спряна само от фирмите, подизпълнители с аргумент, че нямат пари. Министърът обаче допълни, че те са си получили парите, дори повече от нужното.
По време на брифинга беше съобщено, че при строежа на участъци 3 и 4
На магистралата, по които още се работи, са били увредени 84 дка горски площи. Те са били засипани със земни маси и инертни материали, изхвърлени при строежа. Те е трябвало да бъдат извозени до специално депо, но за да се пестят пари били изхвърлени в близост до обекта.
Служебното ръководство на МРРБ има намерения за задължи допусналите това фирми да рекултивират площите.
Мистериозната стая за медицинска помощ
В края на брифинг се осъществи видео връзка с новото ръководство на "Автомагистрали", което влезе във владение днес. Включването беше от стаята за медицинска помощ в дружеството, за която в медиите се появиха информации, че е обзаведена като хотелска стая и в нея няма никакви медикаменти. Разходка с камера из помемещието показа, че в него има голяма спалня, баня с душ с масажна функция, смарт телевизор, диванче, което като се разгъне става на легло, чаршафи, хавлии и безалкохоли напитки. "В стаята за спешна помощ няма дори анкерпласт, спирт или хапче за глава", обобщи новият член на съвета на директорите Десислава Христова.
Дневник
Коментари
Анонимен
Кой плачи? :)
Анонимен
БоБо ни обеща, че ще напусне политиката, в момента който обявят магистрала Хемус за завършена!Място за чудене няма. БоБо е вечен!
Анонимен
БоБо ни обеща, че ще напусне политиката, в момента който обявят магистрала Хемус за завършена!Място за чудене няма. БоБо е вечен!
Анонимен
Каквото и да пишите , комунист никога не създал нещо ,ще видим магистрала през крив макарон , жалко много се надявах.
Анонимен
За твое сведение, абсолютно всички (над 200) язовира в България са построени между 1944 и 1989 г. Преди това язовири не сме имали, след това също не са строени нови, а само са забатачвани и унищожавани.
Анонимен
Да де единствената магистрала която построиха през целия соц комунистите беше отсечката варна - нови пазар , а относно язовирите , що преди комунистите и без язовири българия е била 4 икономика в европа и всички около нас ,гърци ,румънци, турци да идвали на гурбет тука
Анонимен
защото българия тогава е била монархия и начело е бил н.в. цар борис трети а не като сега - 240 хрантутници
Анонимен
Хахахха ахахаххахаха кога България е била 4та икономика в Европа бе? Ти живееш в паралелна та вселена на бибитко в която си строитв по 10милиона километра магистрали на ден. 40та не 4та
до Анонимен
това че бкпу и русия са ти промили мозъчето не значи че света се върти около тях ,има история и тя е за тези които могат да четат , била е точно преди началото на 2 св , ако искаш намери инф има я , ама няма да ти хареса щото ще видиш в къв измислен свят си живял и ква държава сме имали преди окупацията от русия да разруши хубавата ни държава през1944