Профилактичната дезинфекция на граничните пунктове с Турция, които са обслужвани от Пи.Еф.Си. ЕООД, се плаща с такси от влизащите в страната превозни средства, а тази на всички останали граници пунктове не се плаща.

Това се разбира от отговори на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) до Антикорупционния фонд. От тях се вижда и че договорът с фирмата е нищожен, доколкото предметът му противоречи на закона, а разпоредбите му са в явен ущърб както на преминаващите през граничните пунктове, така и на БАБХ, като страна по договора, посочват от фонда.

Той призовава министъра на земеделието да осъществи контрол върху сключения договор и да предприеме действия, свързани с обявяване на нищожността му.

Случаят, добил популярност като "Златната локва", е обект на разследване от страна на фонда от 2019 г. Става дума за прехвърляне дейността на БАБХ по дезинфекция на границата с Турция, с която БАБХ е натоварена по закон, на частното дружество Пи.Еф.Си. ЕООД, от което то печели над 33 млн. лева от 2013 г. до днес. През юни тази година при внезапна проверка НАП откри 32 млн. лева в брой в касите на дружеството и установи, че половината от касовите му апарати не отчитат приходите от събраните такси.

От Агенцията по храните обясняват разликата с плащането на различните пунктове с това, че се изпълняват мерки, финансирани със средства от държавния бюджет. "Възниква въпросът защо профилактичната дезинфекция на някои ГКПП се финансира от държавния бюджет, а на други се заплаща от преминаващите превозни средства?", питат от фонда.

Според агенцията по храните договорът с Пи.Еф.Си. ЕООД е сключен "след проведена публична процедура", на "общо основание съгласно чл. 9 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), тъй като не се разходват публични средства за изпълнението му".

В същото време тя отказва да предостави подписания договор с Пи.Еф.Си. ЕООД, но възпроизвежда съществените му клаузи.

Според експертите от правната програма на фонда обаче договорът е нищожен, защото неговият предмет противоречи на закона. Аргументът за това е, че няколко законови и подзаконови актове - Законът за ветеринарномедицинската дейност, Наредбата за граничните инспекционни ветеринарни пунктове (ГИВП) и Наредбата за ГКПП - повеляват дейността по профилактична дезинфекция да бъде извършвана от служители на БАБХ - официални ветеринарни лекари в граничните инспекционни ветеринарни пунктове.

"Няма как БАБХ да договаря свободно възлагането на дейност, която законът с повелителни норми регламентира как точно и от кого да бъде извършвана, още повече, че за нейното извършване се изисква специална квалификация и образование. Освен това данни за проведена публична процедура изцяло липсват и това е установено и от Апелативна прокуратура - София, по подаден от АКФ сигнал", коментира Даниела Пенева от правния екип на фонда.

Договорът между БАБХ и "Пи.Еф.Си." е нищожен и поради противоречие с текст от закона, отнасящ се до "събиране и внасяне на дължимите държавни такси", тъй като съгласно Закона за държавните такси те се събират само и единствено от определени в закон държавни органи, обясняват от фонда.

"Съгласно Закона за държавните такси няма възможност дейността по събиране на държавни такси да бъде възлагана с договор на друг, различен от държавния орган, който предоставя услугата, за която се дължи държавна такса", допълва Даниела Пенева.

БАБХ отказва да даде информация за какво се разходват събираните такси за дезинфекция, за която не осъществява никакви разходи и е отстъпила извършването на услугата на частното дружество. "Таксите не се разходват" се казва в отговора на БАБХ, "те формират приходната част на бюджета на БАБХ".

Това също е в нарушение на регламентирания в закона принцип за разходо-ориентираност на държавните такси, който не позволява държавен орган да формира печалба от събирането на държавна такса, т.е. събраната такса следва да е в размер, необходим за покриване на разходите за предоставяне на услугата, допълват от фонда.

Посочват, че конкретните разпоредби на договора са в ущърб едновременно на преминаващите през граничните пунктове, а и на агенцията.

На изпълнителя Пи.Еф.Си. е предоставена възможност напълно свободно да определя размера на събираната от преминаващите такса за дезинфекция, като единственото му задължение е да превежда на БАБХ дължимата по тарифа такса към БАБХ. Следователно, в разрез със закона, Пи.Еф.Си. може да събира такси, значително надвишаващи нормативно-регламентираните размери, посочват от фонда.

Освен това Пи.Еф.Си. могат напълно свободно, без санкция или контрол от страна на БАБХ да изграждат необходимите според тях съоръжения и подобрения за изпълнение на дейността. При това, в случай че БАБХ прекрати договора, тя дължи заплащане на тези съоръжения и подобрения в двоен размер.

Наличието на подобни клаузи в явен ущърб на обществения интерес е допълнителен аргумент за предприемане незабавни действия по прекратяването на нищожния договор. Затова фондът настоява договорът да бъде прекратен. Ако това бъде направено, описаните в договора санкции няма да бъдат приложими и агенцията няма да дължи плащане в двоен размер на стойността на всички подобрения, ремонти, изградени съоръжения, системи и имущество, заявяват от АКФ.

"Казусът "Златната локва" стъпва на договор, който е в крещящо противоречие със закона. Нужни са бързи действия на институциите, за да бъдат защитени интересите на българските граждани", заявява Бойко Станкушев, директор на Антикорупционния фонд.

Дневник