Лошите практики и заобикалянето на обществени поръчки с "ин хаус" процедури преобладават пред добрите и прозрачни решения по възлагане на дейности. Това обясни министърът на правосъдието Янаки Стоилов на съвместна пресконференция със зам.-министри на финансите и икономиката.

По думите на Стоилов, с малки промени в Закона за обществените поръчки може да се избегне превратното използване на "ин хаус" процедурите, а подкрепата за нормативни промени в тази насока може да бъде "разделителна линия" за партиите, които ще влязат в следващия праламент и ще могат да покажат отношението си към разходването на публични средства.

Стоилов обясни, че "ин хаус" процедурите са добра практика, която обаче често се използва за заобикаляне на обществени поръчки и води до липса на прозрачност и негативи за сметка на държавата.

"Ин хаус" по същество представлява вътрешно възлагане. Когато дадено министерство, държавно ведомство или община правят вътрешно възлагане, те използват собствени структури без да е необходимо да прилагат общия ред за обществените поръчки, когато се извършват дейности, възложени от публични институции. Самият "Ин хаус" е процедура, съвместима с европейските регулации, разбира се при определени условия и ограничения", обясни Столиов.

По думите му обаче широка практика през последните години е с тези процедури да се злоупотребява.

"Виждаме в областта на пътното строителство, икономиката, енергетиката, транспорта и други области превратно използване на "ин хаус" процедурите за избягване на обществени поръчки. В тези случаи държавния дружества се използват като посредник за превъзлагане на дейности без изпълнение на конкурентни условия и публичност. Има и обратни случаи, когато държавата е създала свои предприятия, но те не се използват пълноценно за дейностите, за които са предназначени - например в сектора на отбраната", даде примери Янаки Стоилов.

"Ин хаус" да ползва при не по-малко от 80% самостоятелно изпълнение по договора

Той смята, че с малки промени в чл. 14 от Закона за обществените поръчки тези порочни практики може да бъдат преудтановени. По думите му, едно от обмисляните предложения е "ин хаус" процедурите да се използват, когато юридическото лице разполага с необходимите човешки и технически ресурси, за да осигури самостоятелно изпълнение на не по-малко от 80% от дейностите по договора.

Зам.-министърът на правосъдието Иван Дерменджиев даде пример с договори, спечелени от дружеството "Автомагистрали", за които и възложителят, и изпълнителят са били наясно, че "Автомагистрали" няма капацитета да изпълни.

"Дружеството печели "ин хаус" договори, възлага му се строителство. Ползвайки института на възлагането "ин хаус", не превъзлага строителни работи, а наем а строителна техника, закупува материали, а техниката се наема заедно с персонала. Това е скрито превъзлагне на строителни работи. По този начин безпрецедентно грубо се заобикаля законът, защото ползите отриват в дружествата, които изпълняват тези работи", подчерта Дерменджиев.

Той каза, че тези дружества получават плащанията, без да участват в нормална, прозрачна и конкурентна процедура по обществена поръчка, а негативите остават за държавните компании, тъй като "Автомагистрали" отговаря и носи гаранционна отговорност за извършените работи от други лица.

"Това е конкретен пример, с който да се разбере колко са опасни този тип възлагания, без да са въведени ясни правила, по който да се случат", обобщи Дерменджиев.

Зам.-министърът на икономиката Красимир Киряков посочи като емблематичен пример случая с "Държавна консолидационна компания" и прокуратурата се е самосезирала след като дружеството е сключило договори с "Монтажи", държавна строителна фирма, която също е под шапката на Министерството на икономиката (МИ) за ремонт на язовири. Договорите са на обща стойност над 630 млн. лева, които са били изплатени авансово, а "Монтажи" няма капацитет да извърши планираните дейности и без конкурс ги превъзлага на частни компании.

Дневник