Към вчерашна дата няма нищо обезпокоително около на заседналия край Камен бряг товарен кораб "Вера Су" - това обявха на брифинг от Изпълнителна агенция "Морска администрация" - Варна. "Няма изтичане на товара в концентрации, които биха замърсили морската среда и биха повлияли върху флората и фауната в района", каза изпълнителният директор на "Морска администрация" кап. Венцислав Иванов.

Той показа видео и снимков материал от водолазния оглед на "Вера Су". Кадрите ще бъдат използвани и за нуждите на следствените органи. Днес е започнал нов оглед на заседналия кораб.

В момента корабът е стабилно легнал на дъното, увери Иванов. Има две малки пробойни на кораба, не се очакват разцепвания или разчупвания в обшивката му, добави той.

Има обаче съмнения, че корабът е наводнен нарочно. Водата е нахлула през тежката врата на кърмата, която води към машинно отделение, защото не е била добре затворена и не е уплътнявала добре. Машинното се е пълнило дни наред.

Предполага се, е водата е влизала и от леко притворен кран, от където се ползва вода за пожарна система и за охлаждане на двигателите. Но тя не може да доведе до тези нива, в които в момента е машинното отделение, обясни Иванов. "Такава врата би трябвало да бъде затворена правилно при лошо време, каза Иванов. Докато моряците са били на кораба, там не е постъпвала вода. След като са слезли, изведнъж корабът получава друга геометрия, уточни шефът на "Морска администрация". Възможно е също да влиза вода и от преградата между машинното отделение и баластните танкове, която също да е компрометирана, допълни Иванов.

Никъде около кораба няма разлив на гориво и смазочни материали, както и останки от товара, потвърдиха от "Морска администрация". В момента не се прави нищо, което би рискувало живота на специалистите.

"Морска администрация" има план за действие за разтоварването на товара, обаче първо следствената служба трябва да каже дали товарът не представлява веществено доказателство, както и собственикът на кораба да потвърди, че е изоставил кораба и товара. Докато товарът е негов, не може да се направи нищо, обясни Иванов.

По думите му в четвъртък сутринта се очаква развитие по въпроса какъв е статутът на кораба - дали ще бъде обявен за тотално погубен и ще започне търг за избор на компания, която да го извади. Държавата също може да се намеси пряко, ако корабът представлява заплаха.

Дневник