Тази нощ заседналият край археологическия резерват "Яйлата" кораб "Вера Су" е бил изтеглен в дълбоки води, след като товарът от азотни торове е бил разтоварен. Това съобщи съпредседателят на "Зелено движение" Бореслав Сандов, цитирайки репортери на регионалната медия "Маритайм", която следи едномосечната сага около разлива в морето на азот, както на телевизия "Би Ти Ви".

Изтеглянето е започнало в полунощ на 26 октомври, след като корабът е заседнал в скалите на 20 септември.

Според сайта Маритайм, останалият на борда товар от 600-700 куб. м. тор е бил разтоварен преди изтеглянето. Първоначалният товар беше от над 3 хил. тона азотни торове, които най-вероятно междувременно са били разсипани или изтекли в морската вода - част от тях при преден опит за обезопасяване.

Сандов и колегата му Албена Симеонова бяха първите политици, посетили мястото на разлива след едноседмично бездействие на институциите. До днес от датата на засядането вече минаха 35 дни, а последните данни показаха, че стойността на азотното замърсяване превишава три пъти обичайните стойности.

Забавянето от над месец, след вече закъснял със седмица непохватен опит за спасителна операция, при който голяма част от торовете бе изсипана в морето, е тълкувано както като необяснима небрежност и некомпетенстност на отговорните институции, така и като възможно мотивирано от застрахователни или политически облаги.

Последствията за морската екосистема е възможно да бъдат сериозни - бурно развитие на водораслите, задушаване на млади риби и загуба на хранителна среда за дълбоководните риби - виж тук. Акваторията край Калиакра е приоритетно място, защитено от Европейския съюз като морска зона от мрежата "Натура 2000". Защитената зона "Комплекс Калиакра" е обявена въз основа на природозащитни данни от сдружение "Зелени Балкани", верифицирани от учени от академичната общност цели опазване на крайбрежните екосистеми от съобщества на кафяви водорасли и обитаващите ги риби, последното незамърсено място за тях по Северното Черноморие.

Най-голямата опасност, обаче, беше трайното оставане на кораба като източник на продължаващо замърсяване през годините, както разясни преди месец морският еколог д-р Димитър Беров. Тази опасност бе предотвратена с изтеглянето му през последните часове. Остава бъдещият научен мониторинг на морските системи да покаже дали водната екосистема ще се възстанови.

Дневник