Двама пилоти, пет състезания и 12 точки разлика - такава е картината на върха във Формула 1 преди заключителната част от сезона. Макс Верстапен влиза в последните пет старта за 2021 г. с малка преднина пред седемкратния световен шампион Люис Хамилтън, с надеждата да прекъсне серията на британеца.

До момента двамата водят една от най-вълнуващите битки за титлата в модерната ера на Формула 1.

В последното десетилетие само два пъти разликата на този етап между претендентите за титлата е по-малка: 2012 и 2014 г., което гарантира вълнуващи състезания до финала.

Опитът или ентусиазмът: какво казва историята

Залогът до края на сезона е голям: осма титла за Хамилтън, която окончателно ще го бетонира като №1 по отношение на постиженията във Формула 1 или първа за Верстапен, с която нидерландецът ще може да капитализира големя си талант.

Още една корона би била пета поредна за Хамилтън, като по този показател той може да се изравни с Михаел Шумахер (пет поредни между 2000 и 2004 г.) и в същото време да мине пред легендарния германец по общ брой титли.

Дотук през сезона Хамилтън има пет успеха срещу осем за Верстапен. В своята кариера във Формула 1, в сезоните, в които се бори за титлата, британецът само веднъж е бил назад в точките и с по-малко победи от своя пряк съперник. Като това се случи през 2016 г. - последният случай, в който Хамилтън беше победен и то от съотборника си Нико Розберг.

Историята показва, че това е най-трудната година за Хамилтън, като дори през 2017 и 2018 г., когато "Ферари" отправи сериозно предизвикателство към "Мерцедес", британецът все пак съумя да обърне развоя в своя полза след лятната почивка.

"Някак още клоня към Люис. Заради опита му и защото по принцип той винаги побеждава накрая. Толкова е трудно да го победиш, понякога си мисля, че все още може да се справи", каза Нико Розберг, давайки предимство на бившия си съотборник.

Този път обаче традицията е срещу Хамилтън. При всички негови седем титли преди последните пет старта за сезона той никога не е изоставал в точките. Най-малката разлика беше през 2008 г., когато по пътя към първата си титла Хамилтън водеше със само две пред Фелипе Маса преди последните пет старта.

В последните десет сезона (от 2011 г.) насам само веднъж имаше обрат и този, който влезе като лидер преди заключителните пет надпревари, не успя да стане шампион. Това се случи през 2012 г. и четирите точки на Фернандо Алонсо пред Себастиан Фетел не стигнаха, като германецът триумфира с три в края.
 

В подкрепа на Верстапен е и по-големият брой победи, които той има. Традиционно този, който има най-много победи, печели титлата, а последното изключение беше през 2016 г., когато Розберг взе девет победи срещу десет за Хамилтън.

Какво предстои до финала

"През тази година битката между двата отбора е толкова оспорвана, че няма причина това да не продължи и в последните пет състезания", каза шефът на "Ред бул" Кристиан Хорнър, с което опита да намали очакванията към своя пилот Макс Верстапен.

Истината е, че много експерти и хора от падока очакват следващите две състезания да минат под знака на "Ред бул". През ноември колоната се пренася в Мексико (7 ноември) и Бразилия (14 ноември), където традиционно "биковете" се представят много по-добре.

"Пистите "Ерманос Родригес" и "Интерлагос" са подобни на тази в Австрия, където Макс взе две победи през този сезон. В Мексико трасето е на около 2000 метра, а в Бразилия на 800, докато това в Австрия на 700 метра. На подобна надморска височина двигателят на "Мерцедес" не успява да се представя добре и това е от години, докато този на "Хонда" няма проблеми", каза от гледната точка на специалиста Гари Андерсън.


Самият Хамилтън също потвърди, че очаква съперниците от "Ред бул" да диктуват темпото в следващите две състезания.

След надпреварите в Мексико и Бразилия предстоят три поредни в Близкия Изток. На 21 ноември Формула 1 ще дебютира в Катар на пистата "Лосаил", а през декември два поредни уикенда са заключителните състезания в Саудитска Арабия (5 декември) и Абу Даби (12 декември).

Трасетата в Катар и Саудитска Арабия са непознати за Формула 1, но за тях вече бяха направени първите прогнози. "Лосаил" има една дълга права, но голяма част от пистата е със средно бързи завои, което на хартия е предимство за "Ред бул", докато трасето в Саудитска Арабия ще бъде сред най-бързите в календара и пасва на "Мерцедес".

"За момента колите са почти наравно. Всяка има предимство в отделен компонент. Всички очакваха в Остин "Мерцедес" да са с предимство, но се получи обратното. Затова мисля, че е възможно до края да видим изненади", каза още Розберг. "Толкова много неща ще се случат до края, така че никой не трябва да пропуска състезания".

Дневник