Министърът на правосъдието Иван Демерджиев изчаква становище на Конституционния съд, за да упражни правомощията си и да поиска оставката на главния прокурор. Това обяви самият той при отговор на въпроси в рубриката "Властта говори! Открито" във фейсбук страницата на Министерския съвет.
"Чакаме решение на Конституционния съд по въпроса има ли правомощие министърът за поискването на тази оставка. След това ще внеса искане за оставката му", допълни той, като напомни, че в конституцията е ясно записано, че министърът на правосъдието има такова правомощие.
Демерджиев уточни, че поводът за исканата оставка са различни досъдебни производства, които водят до щети за българските граждани, осъждане на държавата в Страсбург и съмнения, че следва върховенството на закона. "От него се очаква да е символ на законност, а когато десетки хиляди скандират името ти с лозунга "Гешев - позор! Оставка и затвор!", трябва сам да прецениш дали можеш успешно да изпълняваш функциите си, или да се оттеглиш, допълни министърът, като цитира един от лозунгите на големите протести от лятото на 2020 г. с искане за оставка на правителството на Борисов и на главния прокурор.
Коментира, че отдавна е в конфликт с Гешев, но не в личностен, а заради начина, по който бе назначен на поста, за посланията, които излъчва. Напомни, че това е довело до реакция от страна на Пловдивската адвокатска колегия, чийто председател е бил той при избора на главния прокурор.
Анализира, че в прокуратурата трябва да се спази принципът на действие на съдилищата, където няма главен съдия, а председатели на съответните структури, които изпълняват административни функции, докато в прокуратурата важат в пълна сила принципите на подчиненост, което дава възможност да се изземват дела от хора, които съвестно работят по тях, и да отлежават дълго във Върховната касационна прокуратура, без да се знае какво се случва.
Проблемът не се решава със смяната на личността, проблемът е в модела, той се прилага многократно при назначаването на различни длъжности в системата, допълни Демерджиев. Допълни, че този модел се е проявил най-силно при назначението на Гешев, при което върху институционалния проблем се наслагват определени личностни качества.
Напомни, че Европейската комисия поставя въпроса за контрола върху актовете на главния прокурор и заместниците му, като това е един от най-важните проблеми по плана за устойчивост, и то не само защото от страна на правителството е поставена тази тема, а защото комисията иска да види надежден механизъм за контрол. Главният прокурор е отговорен за всички случаи, в които прокуратурата носи отговорност за вреди по правото на ЕС, Гешев много пъти си позволи да погази презумпцията за невиновност, което не може да си позволява, и много са случаите на образуване на наказателно производство, при които се поставя клеймото върху съответната личност и дотам се приключва. В огромния обем случаи има оправдателна присъда по тези случаи, но нищо не може да изтрие клеймото, допълни министърът. Даде и друг пример за действията на главния прокурор, при които се прекратяват започнати дела в момента, в който фокусът на общественото внимание се отдели от тях.
Даде пример с канцлера на Австрия Себастиан Курц, който подаде оставка заради съмнения, че може да е имало корупция в неговата дейност. Определи тези съмнения като "невинни" спрямо сигналите, които циркулират в общественото пространство за Гешев.
В отговор на въпрос за практическата страна на въпроса по отстраняването на главния прокурор посочи, че по рамката, в която действа Висшият съдебен съвет, трябва да се работи, тъй като това ще доведе до промени в състава му и "вероятно променен състав ще погледне с доста по-необременени очи на многото сигнали за дейността на главния прокурор".
Според него не трябва да се премахва парламентарната квота в съвета, защото това ще му позволи да се капсулира само в рамките на своята си система. Каза, че има много случи, при които съветът се откъсва от връзката с тези, за които работи.
Спецправосъдието да остане, но не в този вид
Екипът на Министерството на правосъдието не смята, че трябва да бъде закрито спецправосъдието, но Демерджиев посочи, че и специализираният съд, и спецпрокуратурата в този вид отдавна са изчерпали лимита на доверие и в този си вид трябва да бъдат закрити възможно най-скоро.
Обясни, че има логика в това да се създават 5 самостоятелни звена към апелативните райони, за да се постигне равна отдалеченост на магистратите от различни зависимости, включително и на местно ниво. Според него такъв модел би бил балансиран. Обяви, че спецправосъдието има нужда от сериозно реформиране, а закриването би било стъпка назад.
Идва ли краят на гражданството срещу инвестиции
Министърът обяви, че при свикването на Новото народно събрание екипът във ведомството ще внесе проект, с който се премахва възможността българско гражданство да се получава срещу инвестиции в икономиката. Посочи, че такава практика в ЕС има само в Малта и Кипър и че това е пречка българите да имат "нормален шенгенски достъп", а заради съмненията на САЩ по критериите за даване на такова гражданство не отпада изискването за визи за българите, пътуващи към САЩ. "Положихме усилия през последните месеца да го контролираме, но смятаме, че кардиналното решение е премахването на такъв вид гражданство, и това ще предложим", посочи той.
Дневник
Коментари
Анонимен
Бръкна им под опашката Гешев – на Баневци, Божковци, Прокопиевци, Цецо Василевци – и зареваха:"Оставка! Оставка!"