МВР ще докаже, че отклоняване на средства за автомагистрала "Хемус" се е състояло за всички лотове от 1 до 6, за които авансово са раздадени 696 млн. лева. Такава заявка направи пред БНР главният секретар на ведомството Петър Тодоров.

В петък (5 ноември) на общ брифинг няколко служби на МВР, данъчните и регионалното министерство очертаха схема за източване на 60 милиона лева, предназначени за строежа на лот 5, но без да представят конкретни доказателства. На следващия ден пред Би Ти Ви зам.-шефът на Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) Любомир Николов информира, че липсващите 60 милиона лева накрая стигат до един "обикновен човек, човечец".

"Паричните преводи са изтеглени кешово от едно лице, което тегли на няколко пъти по милион, милион и половина, без предварителна заявка, плащайки едни огромни такси. поставяйки ги в торбички или каквото е необходимо според размера на купюрите, ги е отнесло в неизвестна посока. Лицето ни е известно и ще работим да установим къде точно е отнесло тези пари. Дали тези пари са укрити по сейфове, каси, гардероби, или са изнесени по офшорни средства, ние ще направим всичко възможно да установим", коментира днес Тодоров.

На лотовете от 7 до 9 не само, че няма техническа документация, но дори няма очертано трасе, посочи още главният секретар на МВР и обобщи, че става дума за огромна престъпна схема.

Главният секретар на МВР поиска прокуратурата да се включи активно.

"Ние сме докладвали на дежурния прокурор материалите, той ги е приел и е заявил, че в материалите се съдържат данни за престъпление, като той ще направи разкриване на банковата тайна. Чакаме постановление за нашите по-нататъшни действия относно документиране на цялата престъпна схема", коментира Тодоров. Публичният коментар на прокуратурата от петък бе, че достатъчно данни за престъпление няма.

Тодоров съобщи, че продължава проверката на по думите на Бойко Рашков пропадналия участък на "Хемус" в района на Търговище, иззет е материал за проби, работи се заедно с ДНСК, иззета е и цялата документация, свързана със строителството на магистралата. В събота пред Би Ти Ви представител на строителната фирма заяви, че пропадане няма.

За започналата проверка на новостроящата се отсечка от автомагистрала "Хемус" между Буховци и Белокопитово, директорът на ДНСК Влади Калинов отново пред националното радио уточни, че това е 10-и лот.

"Там не е направена поръчката "ин хаус", а на принципа "инженеринг" - възложена е на един и всички останали са прикачени към този един, който е взел обществената поръчка. Изпълнител е едно ДЗЗД (Дружество по закона за задълженията и договорите), в което участват три фирми, като и трите са неизвестни кои са. Има надзорни фирми, които също са ДЗЗД - и там са няколко фирми". Арх. Калинов подчерта, че при проверката на място, направена от РДНСК и МВР, фирмата не е представила нито един документ, а ще бъдат предоставени в понеделник.

Калинов повтори своя констатация, че на лотовете 4-ти и 5-и от "Хемус" има влязъл в сила подробен устройствен план, но няма завършено отчуждаване, а там са изпълнени строително-монтажни работи в доста напреднал етап, за които няма издадено разрешение за строеж. Заради това е бил освободен директорът на РДНСК-Ловеч.

"Истинският строител би трябвало да бъде "Автомагистрали" ЕАД. Тази фирма обаче няма нито възможностите, нито техниката и хората, за да изпълни това строителство. Това е било ясно в момента, когато са правени поръчките. Самата фирма "Автомагистрали" започва да аутсорсва тази дейност. Строителството е скрито зад едни договори за доставка на материали и наем на техника. Това означава, че тези фирми, които докарват техниката заедно с операторите на тази техника, те извършват строителството, но не носят отговорността за него, а отговорността се връща към държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД. Има един анонимен изпълнител, който пристига, свършва си работата и не носи отговорност за това, което е свършил там", коментира Калинов.

Той подчерта, че има подозрения, че в основата на магистралата се полагат неподходящи материали, които след това са причина за лошото качество на пътищата.

Дневник