Докъде може да стигне стремежът на футболните клубове да използват удобства и да мислят само за своя интерес. Този въпрос беше повдигнат след решение на "Манчестър юнайтед" да вземе самолет преди мача си срещу "Лестър" миналия месец, независимо че разстоянието между двата града е по-малко от 200 километра.

От години елитните клубове в Англия летят за мачовете си от Висшата лига, спестявайки си време и давайки възможност на своите футболисти да се подготвят по-добре за срещите.

Случаят с "Юнайтед", в който тимът прекара десет минути във въздуха, обаче не е единствен. Скорошна снимка на Калвин Филипс в социалните мрежи разкри, че "Лийдс" също е използвал самолет преди гостуването на "Норич", като полетът е продължил 17 минути.

Преди шест години големи критики имаше към "Арсенал" именно заради полет преди мач с "Норич". След това и "Тотнъм" понесе такива след 20-минутно пътуване до Борнмът.

Във време, в което светът се опитва да намали вредните емисии в атмосферата и се говори за "зелена" сделка, действията на футболните клубове срещат сериозен отпор.

Контраст на всичко това е "Аякс", който през 2019 г. предпочете да пътува с влак до Франция за мач в Шампионската лига. "Живеем във времена, в които трябва да сме отговорни към климата. Ние като клуб искаме да дадем добър пример", каза тогава директорът Едвин ван дер Сар.

На Острова вече коментират, че практиката да се пътува със самолет е широко разпространена. Един от големите клубове, които все пак понякога използва влак, е "Манчестър сити". "Гражданите" го правят за гостуванията си в Лондон.

Да се забранят ли вътрешните полети

Такъв призив имаше чрез кампанията за по-добър транспорт във Великобритания, отправен към местния парламент. В основата заляга искане да не се допускат полети за дистанция, която може да се измине за по-малко от пет часа с влак.

През настоящия сезон във Висшата лига най-отдалеченото разстояние между клубове е между "Нюкасъл" и "Брайтън" - 560 км (348 мили). В петък (когато отборите обикновено пътуват за мачовете си) между двата града има 14 влака, а 12 от тях стигат за по-малко от пет часа.

От "Кампания за по-добър транспорт" изчисляват, че с автобуса си "Манчестър юнайтед" щеше да стигне до Лестър за два часа и половина, а с влак с 15 минути по-бързо.

Клубовете оправдават решенията си да пътуват с различните часове, в които играят, както и времето за възстановяване. Кратък полет не натоварва играчите, колкото престой от два, три или четири часа в автобус. Освен това по-късното начало на срещите не позволява завръщане с влак и води до пренощуване в хотел, което пък означава по-малко време за тренировки.

"Ако искаме да се направят важните стъпки към намаляване на вредните емисии, то е редно първата стъпка да бъде с полетите на футболните клубове. Те винаги са били пример за хората", коментира професор Джулиан Олууд от университета в Кеймбридж.

Дневник