За пръв път в историята Формула 1 ще има китайски пилот - новината, която преди години можеше да бъде приета за фантастика, стана факт с назначаването на Гуаню Джоу в тима на "Алфа Ромео". Това предизвика много коментари, не само от специалисти, но и сред запалянковците.

Като основна причина веднага беше изтъкнат фактът, че Джоу пристига в отбора със собствени спонсори, но от "Алфа Ромео" твърдят, че в ангажирането му има и друга страна. По-важният въпрос обаче изглежда какво носи на Формула 1 привличането на първия пилот от Китай.

Китай като аналог на САЩ за развитие

Новината, че Джоу ще бъде в колоната през следващия сезон дойде само две седмици, след като Формула 1 обяви нов договор с Китай. Страната остава домакин на старт до сезон 2025 включително, след като Шанхай приема шампионата от 2024 г.

В Китай състезание не е имало от 2019 г., когато там беше честването на старт №1000 в историята. Пандемията от COVID-19 доведе до отлагане на стартовете през 2020 и 2021 г., а страната отпадна и от календара за 2022 г., но с обещание да се завърне от 2023-а.

Настоящият шеф на Формула 1 Стефано Доменикали, както и неговият предшественик Чейз Кери многократно споменаваха Китай като един от най-важните пазари, на които спортът ще работи за разрастване. Страната е смятана за важна, колкото и САЩ в дългосрочните планове на собствениците.

От следващата година САЩ ще бъде домакин на две състезания в календара, а за подобна възможност с Китай се говори още от 2019 г.

За последните два сезона Формула 1 отчита и много голям зрителски интерес в Китай. От една страна, това се дължи и на връщането на излъчването по публичната телевизия CCTV, която подписа договор през 2018 г. В скоро време обаче предстои подписване на нов договор за телевизионните права, което също може да донесе още печалби на Фомрула 1.

Китайски пилот, китайски спонсори

Печеливш от идването на Джоу е и "Алфа Ромео", който си гарантира по-голяма финансова стабилност, както призна и директорът Фредерик Васьор. Той определи привличането на китайския пилот като "ключово за компанията".

"Факт е, че той идва със собствени спонсори. От гледна точка на бюджета ни и маркетинговия ефект има много положителни фактори. Освен това взимаме пилот, който умее да печели в поддържащите надпревари от Формула 2", каза Васьор.

Самият отбор вече не зависи изцяло от "Ферари", като дотук Скудерията имаше тежката дума в определянето на пилотските места. Неслучайно в "Алфа Ромео" в последните години караха дългогодишният пилот на "Ферари" Кими Райконен и миналият през академията Антонио Джовинаци. Именно италианецът беше съперник на Джоу за пилотското място през 2022 г.

Според експерти привличането на Джоу е важно и за цялата компания "Алфа Ромео", която продава автомобили на китайския пазар. Освен това един от спонсорите Orlen също има интереси в Китай.

Не на последно място се коментира и интересът на все повече китайски компании към спорта. От лятото, когато се заговори, че Джоу може да премине във Формула 1, вниманието на инвеститори от страната към шампионата се е увеличило няколко пъти, признава Доменикали.

Компании от Китай търсят начин за реклама, което е ограничено заради отсъствието на състезанието в Шанхай.

А къде остава пилотският фактор

Влизането на Гуаню Джоу във Формула 1 среща и друга теза, а именно за купуването на пилотски места. Темата е все по-коментирана в последните години, след като като благодарение на бащите си милиардери Никита Мазепин ("Хаас"), Ланс Строл ("Астън Мартин") и Никола Латифи ("Уилямс") са част от шампионата.

Именно финансовата сигурност подтиква по-скромни отбори да привличат такива пилоти.

За самия Джоу мненията са разнопосочни, независимо че той се бори за титлата във Формула 2, изоставайки с 36 точки от австралиеца Оскар Пиастри.

"Разбирам, че може да има много хора, които са скептични, но аз вярвам в това като най-правилния ход за отбора ни. Гуаню показа, че е талантлив пилот, който вече има малък опит с Формула 1 от тренировките с "Алпин". Няма причина хората да не му дадат възможност, каквато получиха и много други преди", добави шефът на "Алфа Ромео".

Дневник