Кредитните показатели на Българския енергиен холдинг в момента са силни, но очакваме ефекта от задлъжнялостта да се засили заради високите разходи по газова инфраструктура. Факторите, които действат ограничаващо на рейтинга на БЕХ, включва:
- променящият се регулаторен режим, белязан от липса на предвидимост за кешовите потоци;
- малкото прозрачност за процеса на пълна либерализация на българския енергиен пазар
- почти цялостно разчитане за оперативните кешови потоци като източник на финансиране, което отразява отсъствие на солидно управление на ликвидността.
Това е мнението на рейтинговата агенция "Муудис" (Moody's), обявено в понеделник след периодичен преглед на рейгинта на БЕХ на 10 декември. То не споменава изрично за коя газова инфраструктура става дума, но неведнъж е коментирано, че на първо място стои разходът за фаворита на последното правителство на ГЕРБ - продължението през България на "Турски поток", достигащ 3 млрд. лв.
От "Муудис" напомнят, че държавата като собственик на БЕХ ще подкрепи компанията в случай на финансови затруднения, защото тя отговаря за важна вътрешна енергийна инфраструктура. Но въпреки това "рейтинговата агенция смята, че БЕХ е изложена на рискове от политически интервенции и неблагоприятно регулиране".
Същият ден Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) предложи токът а поскъпне средно с 13%, парното - с до 30%, а мрежовите такси - с 40%. В понеделник встъпи в длъжност новото правителство на премиера Кирил Петков, което обяви сред приоритетите си токът за бита да не поскъпва драстично и да реформира или дори да закрие БЕХ.
Това е най-голямото държавно дружество на база притежавани активи, в което влизат Булгаргаз, Бугартрансгаз, АЕЦ "Козлодуй, Националната електрическа компания, "ТЕЦ Марица изток 2" и "Мини Марица изток", Енергийният системен оператор.
В края на май служебният енергиен министър Адрей Живков заяви, че 100 млн. евро годишно са само загубите заради лихви по просрочени задължения на компанията и към този момент всички обединени в нея енергийни дружества дължат над 2.5 млрд. лв. По думите му БЕХ използва средствата си за решаване на текущи проблеми, а това единствено води до навлизане в "дългова спирала".
През юни "Муудис" повиши рейтинга на компанията, но проблемът с дълговете остана. В края на юли Живков отстрани членовете на борда на БЕХ ден преди да бъде наредено погасяването на дълг ог почти 576 млн. евро. Промяната в ръководството бе спряна от съда, но стана факт в средата на ноември, когато бяха вписани в Търговския регистър назначените от служебния кабинет нови членове в борда. Те отстраниха изпълнителния директор Валентин Николов, който се задържа на поста само около половин година.
Всъщност тази "бомба" бе заложена на 16 април, в деня, когато парламентът гласува оставката на кабинета "Борисов". Без да обявят публично резултатите от проведените през последните три месеца конкурси за нови шефове на държавните енергийни дружества, управляващите от ГЕРБ пристъпилиха направо към назначенията и в този ден министърът на енергетиката Теменужка Петкова издаде решение за избора на ново ръководство на БЕХ с мандат 5 години.
БЕХ фигурира и в коалиционното споразумение на участниците в новото правителство. В приложението, посветено на енергетиката са записани следните задачи, по които бе постигнато съгласие на разговорите за бъдещето на българската енергетика:
- Одит на всички държавни производители на енергия и оператори на мрежи и фонд СЕС, енергийните търговци и енергийната борса. Одитът да стартира с БЕХ със задължителен независим външен одит, вкл. да бъдат включени разходите за "Белене", "Турския поток".
- Анализ на вариантите и последствията от преструктуриране или закриване на БЕХ.
Преструктурирането на компанията е наложително, след като през август се видя как енергийният министър поиска дружествата в нея да ограничат разходите си, е те отвърнаха, че сами определят паричната си политика и така на практика бойкотираха поредния опит за налагане на финансова дисциплина.
Според последното съобщение на "Муудис" БЕХ има растящи приходи от либерализирания енергиен пазар, конкурентен енергиен микс, значителни приходи от регулираните операции по пренос на ток и газ и традиционното въздържане на правителството да изтегля и използва дивиденти.
Но моделът на управление на БЕХ е проблемен и Европейската комисия също посочи в последните си препоръки по Плана за възстановяване, че трябва да се намери решение на това, че т.нар. кръстосано субсидиране в компанията по-скоро забавя и пречи на намаляването на въглеродните емисии и мерките по Зеления преход.
Еврокомисията напомни, че:
- не са готови териториалните планове за справедлив преход на трите засегнати от затварянето на въглищната индустрия региони - Стара Загора, Перник и Кюстендил
- настоя да спре подпомагането на ТЕЦ "Марица-изток" 2 чрез закупуване на емисии парникови газове.
- не хареса схемата за инвестиции в електроцентрали на газ, които да заменят затварящите се въглищни мощности, тъй като не се поема ангажимент за намаляване на емисиите от СО2 в резултат на промяната
- критикува представените от България намерения за транспортиране на водород/газ при адаптиране на съществуващите газопроводи и др.
Освен това бе поискано от България да потвърди ангажимент за извеждане до 2026 г. на най-замърсяващите въглищни инсталации, т.е. това се пада основно в мандата - ако го изпълния целия - на правителството "Петков".
Дневник
Коментари
Добави коментар