Министерството на електронното управление ще опита в най-кратки срокове да направи приложение за електронно идентификация, в което да влязат данните от личната карта. Това обяви на пресконференция ресорният министър Божидар Божанов. Това е една от краткосрочните мерки, с които ще се заеме новото ведомство.

"За съжаление в момента тази система е "забила". Ще направим една система за електронна идентификация чрез мобилни телефони, така че да не разчитаме на личните карти. Личните карти остават приоритет, но мобилните телефони ще са удобна алтернатива. Освен това личните карти трябва да бъдат с чип. Друга приоритетна мярка е отпадането на най-често използваните удостоверения. Ще променим вътрешните правила, заповеди, така че тези удостоверения да бъдат премахнати и да спестим нуждата от такава услуга", допълни министърът.

"Мобилните телефони ще са удобна алтернатива на това и нещо, което ще можем да направим бързо без да има нужда да координираме обществени поръчки, МВР и др. Приоритетно ще опитаме да раздвижим процедурата, по който да направим новите лични карти. Те трябва да бъдат с чип така или иначе. Европейски регламент е. Това го нямаме и трябва да го направим. Дори закъсняваме, категоричен бе Божанов.

Идеята е криптографската информация да е в телефона. "Например, ако искаме да влезем в здравното си досие - там ще пиеше идентифицирайте се и ще го правим чрез приложението с ПИН код", даде пример той.

Министърът на електронното управление Божидар Божанов представи приоритетите и най-неотложните задачи, които стоят за разрешаване от новото министерство. Той заяви, че се чувства подготвен за поста.

"Аз съм IT експерт. Работил съм в сферата на електронното управление. Законодателната част не ми е чужда. Визията ми, която е залегнала в предизборната програма на "Демократична България", както и в последващото споразумение, е да поставим гражданите и бизнеса в центъра на административното обслужване. Искаме администрацията да стане ефективна и гражданите да спрат да бъдат куриери на администрацията", обясни той.

Божанов изтъкна, че електронното управление ще допринесе за развитието на икономиката и по-успешното управление на бизнеса. По думите му новото министерство ще се базира на Държавна агенция "Електронно управление". Една дирекция от Министерство на транспорта също ще бъде част от новото министерство.

"Министерството ще направи удобен, лесен и безплатен достъпа до електронни услуги. Електронните подписи в момента не са удобни. Те съществуват, но създават много проблеми заради различни технически особености. Ролята на държавата ще бъде да се грижи за разбирателството между отделните структури на министерството. Данните ще бъдат достъпни за граждански активисти, медии и т.н. Обществените поръчки, търговският регистър ще бъдат отворени, за да могат да бъдат анализирани. Контролът е друга важна функция на министерството. Има хубав Закон за електронното управление. Трябва да наблегнем на контрола както като предписания, така и от гледна точка на санкциите. Нашето министерство ще бъде обърнато предимно към администрацията. Дигиталните услуги са друг важен приоритет", каза още министър Божанов.

Божанов очерта и средносрочните и дългосрочни мерки, които ще бъдат приоритет на Министерството на електронното управление - премахване на 80% от административната тежест чрез отпадане на удостоверенията. Според него трудовата книжка също трябва да отпадне. Това обаче няма да е чак толкова лесно.

"Надграждането на ключови регистри също ще бъде важно за нас. За да имаме електронно управление, на практика всяка услуга трябва да се основава на национална база данни. Постоянно регистрите трябва да бъдат надграждани с постоянни удобства за гражданите и бизнеса. Имаме ангажимент да дигитализираме голяма част от държавните регистри. Смятаме да направим централизирана система, която да обедини тези регистри, да осигури възможност те да бъдат сигурни. Всеки един регистър трябва да има своето отражение и върху данните", категоричен бе той.

dir.bg