Всички притежатели на моторни превозни средства знаят, колко е важно те да бъдат добре подготвени преди експлоатация им. Един от най-важните компоненти от системата на един мотоциклет са спирачните накладки. Те осъществяват кратък спирачен път при ниска и висока скорост, имайки един и същи коефициент на триене, както при топло, така и при студено време.
От състоянието на спирачните накладки, зависи и ефективността на спиране на мотора и цялостното ниво на безопасност на мотористите. Ето затова е толкова важно накладките на мотора да са винаги в изправност.
Когато има проблем при спирачните накладки за мотор, ефективността на спиране намалява и следователно спирачния път се увеличава, водейки до по-голям риск за ПТП (пътно транспортно произшествие).
Какво представляват накладките и каква е тяхната същност?
Тези елементи от спирачната уредба, представляват триещи повърхности. които при натискане на спирачката влизат в контакт със спирачните дискове на мотора, така той намалява или спира безопасно.
Накладките за мотор са съставени от няколко слоя - метална основа, междинен слой и фрикционен материал. Фрикционния материал е триещата повърхност, която е в досег със спирачния ротор. Според състава на този слой накладките се делят на няколко отделни вида и се делят на няколко отделни вида:
- Органични - триещият материал на този вид е смес от пълнители и влакна, свързани заедно със специални полимерни смоли. Органичните видове са доста по-толерантни и нежни към спирачния диск и не го износват така, както твърдите синтеровани накладки. Те са по-тихи и по-евтини. Минус е, че се износват доста бързо и не са много и не са много добре с високите температури и не се справят доста добре в дъжд и кал и могат да образуват "глазура" по повърхността си и така ще попречи на спирачната способност на мотора, даже при сухи условия.
- Синтеровани - те са най-популярния тип и се използват, като оригинално оборудване при почти всички видове мотори, тъй като се справят с най-висок диапазон на условия. Справят се отлично с екстремната топлина, устойчиви са на износване, отлично се представят при кал и дъжд и имат най-дълъг експлоатационен живот от всички останали видове моторни накладки. Единствения недостатък е, че износват по-бързо спирачните ротори и са по шумни и по-скъпи.
- Полуинтегрирани - те вземат най-доброто от предходните два вида. Идеален избор за ездачи, които искат да използват всички плюсове на твърдите и на меките накладки.
- Композитни - Те са смес от метални стърготини и керамика и осигуряват добра спирачна сила при студено и топло. Те са тихи и не износват диска, също така намаляват рисковете от изкривяване и деформация. Недостатък е, че не са налични за всеки вид мотор.
Винаги е добре да сме наясно, до колко са износени накладките, за да може мотора ни да е в отлична изправност. Експертите съветват смяната на тези елементи да бъде направена на всеки 5-10 хиляди километра, но факторите, които оказват влияние върху износването на накладките са много и най-добре е да бъдат проверявани всеки път преди езда.
Проверка за износване на накладките
Най-лесния начин да проверим тяхното износване, като извършим визуална проверка на състоянието им. Тя става най-лесно, като се свалят гумите на мотора, да открием прореза, които имат всички спирачни ротори, за да разберем, колко са износени накладките. Общото правило изисква при дебелина на фрикционния материал по-малко от 3 мм мото накладките да бъдат сменени. Другият начин, който показва, че накладките на мотора са за смяна е пищящия звук или неприятния шум, като стържене на метал.
При избора на нови спирачни накладки винаги се уверявайте, че са качествени от доверени и доказани марки на пазара, не пестете от цената. Грижете се винаги за своето превозно средство отговорно, защото от това зависи живота ви, когато сте на път с него. Винаги се уверявайте, че е в отлична изправност и карайте разумно.
linsonmoto.bg
Коментари
Анонимен
Уау
Анонимен
Кой седна да го пише туй цялото нещо? Моторът замръзна, те накладки...