"Мобилните оператори искат да си вдигнат цената двойно накуп през януари. За нас това е нелоялно и от днес още ще има акт на органа (Комисията за защита на потребителите, б.а), с който я забраняваме", каза днес министърът на икономиката и индустрията Корнелия Нинова.

През седмицата почти едновременно и трите мобилни оператора - А1, "Теленор" и "Виваком", обявиха, че заради инфлацията повишават месечните абонаментни такси от 2022 г. Конкретен процент не беше назован, като колко ще е поскъпването ще се уточни, когато се обяви средногодишният индекс на потребителските цени за 2021 г. Към него ще се добави и този за 2020 г. - 1.7%.

След среща с представители на КЗП и неправителствени потребителски организации, министърът поясни, че ако въпреки становището на комисията цената бъде повишена, ще се наложат всички регулаторни мерки. "Ще се налага глоба в размер от 1000 до 30 000 лева", поясни Нинова. Тя подчерта, че ако нейната заповед бъде обжалвана, ще се обърне към съда и ще поиска да се приложи предварително изпълнение.

По-рано през деня председателят на КЗП Димитър Маргаритов обясни, че комисията има право да глоби компаниите за нелоялни практики, но не и да повлияе на ценообразуването.

Ще се променят закони, за да се защитят потребителите

"Защитата на българския потребител ни става абсолютен приоритет", каза министърът на икономиката и допълни, че ще бъде възстановен националният съвет за защита на потребителите, който не се е събирал повече от 2 години.

Нинова посочи, че само тази година в КЗП са постъпили 21 000 жалби по различни казуси. Най-много от тяп са срещу енергоразпределителни дружества, топлофикации, ВиК - дружества и за некачествени стоки. "Това е симптом - колко много хора имат проблем по отношение на потребителските си права", каза още министърът.

Според нея ще се работи и в посока на промени на закони, за да се гарантира защитата на потребителите. Нинова не изключва да се приеме и специален закон за колекторските фирми.

Дневник