До средата на януари промените в Закона за електронно управление да бъдат в съответната парламентарна комисия. Такава заявка даде министър Божидар Божанов, който бе изслушан на заседанието на комисията по електронно управление и информационни технологии. Първите промени ще бъдат технически - прехвърлят се правомощия от председателя на Държавна агенция "Електронно управление" към министъра на електронното управление във връзка със закриването на агенцията. Законът вече е публикуван за обществено обсъждане. В него е записано още, че дирекция "Информационни технологии" преминава от Министерството на информационните технологии и съобщенията към Министерство на електронното управление.
Божанов съобщи, че към бъдещото министерство ще се създаде изпълнителна агенция, която да отговаря за оперативните дейности. Въпреки новата структура администрацията няма да бъде увеличавана.
Понастоящем се работи по бюджет и устройствен правилник на министерството. Бюджетът ще е на база бюджетът на Държавна агенция "Електронно управление" през миналата година. Ще се ползват и оперативни програми на ЕС, както и пари, предвидени от Плана за възстановяване и устойчивост.
Следваща промяна на закона ще е свързана с дефиниране ролята на държавната фирма "Информационно обслужване". "Целите ще са да има прозрачност, предвидимост, и ако е необходимо развиване на капацитет. Като законова уредба "Информационно обслужване" е непрозрачно", каза Божанов. За проследяване какво е възлагано и какво е вършено ще бъде създаден каталог на каталог на услугите на дружеството.
Пред депутатите той обясни, че за начало приоритет ще му е електронната идентификация, която трябва да е достъпна през мобилен телефон. Също така призова представителите на партиите в комисията да му подават сигнали за проблеми, с които са се сблъскали гражданите и бизнеса. Божанов отново повтори и част от другите си основни цели:
- Оперативна съвместимост и интеграция. Обясни, че регистрите трябва да си "говорят", а в момента "всеки сам си преценя".
- Контрол и мониторинг. "Трябва да има морков и тояга. Регистрите са в насипно състояние. Трябва да са електронизирани и в една система като услуга", обясни министърът. Поиска прозрачност и отворени данни на регистрите, а там където не са - обяснение защо не е възможно.
- Консултации с IT общността. "Не проформа, а включване в конретни проекти. Функциониращ Съвет за електронно управление и бизнес съвет към него", каза Божанов.
- Киберсигурност - тук министърът обясни, че идва от тази индустрия и ще има особен личен фокус. Даде заявка за политики за прилагане на общи архитектури и шаблони, както и регулярни одити за добро ниво на киберсигурност, защото става дума за национална сигурност.
- Споделени услуги - по тях ще работи с вицепремиера по ефективно управление Калина Константинова.
- Изграждане на Национална здравно-информационна система. Вече е представена пътна карта от "Информационно обслужване". Вчера Божанов съобщи, че е провел среща със здравния министър Асена Сербезова. "Задачите са ясни, целите - също. Изцяло електронна рецепта, изцяло електронно направление, пълен единен здравен запис, така че да не разнасяме документи и бележки. Към това добавям и използването на бъдещата лична карта като електронна здравна карта", коментира Божанов във "Фейсбук".
- Система за административно-наказателна дейност.
- Електронизация на консулските услуги за българите в чужбина. "Всеки сектор, в който няма ключова електронна система, или е остаряла, ще бъде прегледана, ревизирана, изградена и надградена", каза Божанов.
Дневник
Коментари
Анонимен
Закриваме една агенция, създаваме друга? Точно така се намалява броя на заетите в държавната администрация.
Анонимен
Според теб броят на заетите във всяка една агенция е един и същ ли? Или като виден трол имаш вътрешна информация?
Анонимен
тоя червен башибозук след два-три месеца няма да го има, народа ще го натири
Анонимен
Разкриваме министерства, агенции, назначаваме 17 съветници и съкращаваме чистачките от държавните структури. Намаляваме персонала по комунистически.