Зара Ръдърфорд, която е от британско-белгийски прозиход, се очаква да пристигне в следващите няколко дни в София в заключителната част от околосветската обиколка с лек самолет, с която опитва да подобри рекорда за най-млада жена, приключила подобно предизвикателство. По график това трябва да стане в неделя, но от българските сътрудници обясниха за "Дневник", че заради лошо време този срок изглежда няма да бъде спазен.

Травис Лъдлоу стана на 18 години най-младият представител на другия пол, извършил солов полет около планетата. Най-младата жена е Шиста Вайц на 30 години (с едномоторен Dreams Soar през 2017 г.) и Зара иска да намали разликата с мъжете от 11 години на 11 месеца. При това ще стане и първият човек, който го е направил с категорията самолети, наричани "микролайт".

Българската ИТ компания ICDSoft е основен спонсор на начинанието, започнало с полет на запад от Белгия. В момента тя е в Табук в Саудитска Арабия, утре трябва да е в египетския град Александрия по трасето от 51 хиляди километра, преминаващо през пет континента и 52 държави. В България Ръдърфорд трябва да пристигне от Ираклион в Гърция и на следващия ден да продължи за Словакия.

Плановете бяха да приключи по Коледа, но на два пъти проблеми с визата и лошото време я блокираха за по един месец в Аляска и в Русия. Финалът е планиран в Белгия на летище Кортрейк на 13 януари.

Зара е на 19 години и иска да следва компютърно инженерство. "Летя, откакто се помня и мечтая да стана австронавт", споделя тя. Притежава лицензи за частен пилот от САЩ и Великобритания, както и такива от Словакия и Франция за микролайт самолети. Но едва 5% от пилотите в търговски авиокомпании и 15% от компютърните изследователи са жени, а това означава също, че много малко момичета мечтаят за такива професии, коментира Ръдърфорд, идваща от семейство на авиаторите Беатрис де Смет и Сам Ръдърфорд.

Докато беше в Дубай тя сподели, че най-голямото предизвикателство досега се е оказала непредвимостта на времето, заради което на момента и абсолютно сама е трябвало да взима важни за сигурността ѝ решения. "Трудно е, не съм си била вкъщи вече 5 месеца. Посрещнах Коледа, докато ремонтирах спукана гума в Сингапур, а Нова година - напълно изтощена в Мумбай."


Зара използва двуместен Shark UL - модел на словашката (бивша чехословашка) компания Shark, който може да излети натоварен с тегло до 600 кг, има двигател от 100 к.с. и максимална скорост от 300 км/ч.

С толкова малка и лека машина трябва да се внимава какво има напред по трасето - така между Сингапур и Индонезия се оказала на 3 км от мощна гръмотевична буря и спешно потърсила помощ по радиото за пренасочване по нов маршрут.

Най-продължителната отсечка дотук е Мумба-Дубай - около 8 часа полет на 1 км над земята. Но най-голямото изпитание се оказало прелитането над северните части на Сибир, където се чувствала напълно откъсната от света и сама в радиус от много километри.

За да бъде признат полетът ѝ за рекорд, едно от условията е да лети сама, без спътници в кабината.

"Определено бях самотна там и имаше доста неща, по които да помисля. Цялото преживяване се оказа далеч по-трудно, отколкото съм си представяла. Самото летене не е трудно, навигацията през непредвидимото време е трудната част въпрек и непрекъснатото гледане в радара и бюлетините за времето", обяснява Ръдърфорд.

"Но понякога най-трудната част е да се вземеш в ръце, да проявиш воля и да се върнеш в самолета."

Дневник