Проект за нов стадион на ЦСКА е разработил зам.-председателят на Столичния общински съвет арх. Борислав Игнатов. Идеята му е да покаже, че и в рамките на ограниченията, наложени в парковата среда на Борисовата градина, е възможно да се изгради модерен 25-хиляден стадион.

"Съобразил съм се с всички изисквания на УЕФА, на Закона за устройство на територията, Закона за културното наследство и изготвения Подробен устройствен план на парка", обясни арх. Игнатов. Той иска да помогне за обновяването на стадион "Българска армия" и така да покаже, че не е противник на това начинание, както го упрекват някои привърженици на червените.

"Казвал съм в интервюта, че бившите управляващи ви баламосват от години с фалшиви обещания, но това никога не е значело, че съм против стадиона", пише той във "Фейсбук".

Стадионите от тази категория струват около 2000 евро за едно зрителско място. Ако е за 25 хил.зрители, значи ще трябват около 50 млн. евро. Идейният проект не предвижда вкопаване на игрището с 2.5 м надолу и премахване на земните насипи под сегашните трибуни, каквито са предишните предложения, посочва арх. Игнатов.

"Ако се възприеме идеята ми да не се премахват земните откоси (насипите) и те да се ползват, тъй като са здрава основа, сумата може да бъде съкратена чувствително", заявява Игнатов.


Именно премахването на земните насипи, върху които са сегашните трибуни, е препъникамъкът за цялостното обновяване на спортното съоръжение. Ако те се премахнат, тогава се нарушава ЗУТ и ще започнат процедури, включително и съдебни, които ще забавят строителството, а могат и окончателно да го прекратят. Това сочи анализът на юриста Борис Милчев от общинската комисия по архитектура.

В проекта на арх. Игнатов са предвидени 38 входа-изхода в четирите сектора, които да осигуряват бързо и безпрепятствено движение на хората. Сега стадионът разполага с 10 входа-изхода.

Другият сериозен проблем пред инвеститорите и проектантите е липсата на пространства за паркинги около стадиона. "Дежурните оправдания за настояването паркингът да е пред стадиона винаги са били две: българските закони и УЕФА. Истината обаче е, че по нашите закони е разрешено стадионът да няма паркинг, защото "Българска армия" е в историческата част на Борисовата градина, паметник на културата, и е непосредствено обслужен от метрото."

"Какво казва УЕФА за паркоместата? За да получите най-високата категория за стадиона, са необходими само 150 ВИП места, които забележете, не е задължително да са до стадиона, а в пешеходна близост. Такава близост е именно паркинга предвиден от плана на бул. "Драган Цанков" (под автокъща "Капитолия"), както и съществуващия буферен паркинг на метрото, който може да се ползва при събития с договор между мениджмънта на стадиона и Столична община. Ползването на тези две възможности решава проблема с паркирането", убеден е арх. Игнатов.

Стъпките за реализация на новия стадион на ЦСКА минават през бързо приемане на ПУП на Борисовата градина; организиране от собствениците на международен архитектурен конкурс за стадиона с изнесен паркинг на бул. "Драган Цанков", след това финансиране и започване на строителството.

"Опитът показва, че при добра организация и финансиране, целият стадион може да е готов за 24 месеца", твърди арх. Игнатов.

Дневник