Магистрала "Хемус" и скоростният път Видин - Ботевград е реалистично да бъдат завършени през 2027 г., стана ясно по време на публичното обсъждане на големите инфраструктурни проекти, организирано от вицепремиера и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, което се излъчва на живо на официалната му страница във Фейсбук вече повече от три часа.

Караджов поиска точни разчети от АПИ, Института за пътища и мостове и държавната фирма "Автомагистрали" за проектната готовност, строителство и прогнозно финансиране на стратегическите инфраструктурни обекти с оглед на новата програма за ремонт на пътищата за 2022 г.

"Между 2025, 2026 и 2027 г. е реалистично да се пуснат различни участъци от магистрала "Хемус", ако предвижданията, които правим не срещнат допълнителни препятствия - съдебно дело или друго, което да ни забави", каза министърът.

По думите му, няма шанс да бъде спазен срокът магистралата да е готова през 2024 г.

Гроздан Караджов изрично подчерта, че следващият път, когато има забавяне по изпълнението на строителството, топката е в АПИ и "Автомагистрали" и очаква своевременно да бъде информиран.

През 2022 г. са необходими за 330 млн. лева за финансирането на работата по участъци на магистрала "Хемус" и 642 млн. лева за всички лотове на пътя Видин - Ботевград. Средствата се очаква да бъдат от държавния бюджет, обобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството след подадените данни от участниците в срещата.

По време на дебата стана ясно, че служебният кабинет на Стефан Янев е прибрал парите за строителството на магистрала "Хемус" за участъка от пътен възел "Боаза" до разклона за Велико Търново от сметката на "Автомагистрали" в размер на 500 млн. лв. В момента държавната фирма разполага само с 2 млн. лв. По тази причина в държавния бюджет за 2022 г. трябва да бъдат заложени 330 млн. лв., за да може да се разплаща с фирмите. Подобна е ситуацията и за пътя Видин - Ботевград.

Общо за участъка от п.в."Боаза" до Велико Търново в края на 2018 г. правителството на ГЕРБ отпусна 1.35 млрд. лв. От тях 850 млн. лв. вече са разплатени на изпълнители. Останалите 500 млн. лв. са били върнати обратно на държавата по времето на първия служебен кабинет на Стефан Янев.

Участъкът от Благоевгред до Крупник на АМ Струма са построени, но следва 500 подучастък при който е регистрирано свлачище, което трябва да се укрепи. Разрешителното ще е готово през април, една година ще е нужно обаче за укрепване на свлачището. Участъкът при моста Железница ще приключи след укрепване на свлачището. В средата на годината се очаква да бъде завършен тунела, стана ясно още на срещата.

Шест години би бил някакъв реалистичен период за изграждането на няколкото нови моста над Дунав от дата на подписването на споразумение с Румъния за всеки един от тях, ако не борим дълги съдебни обжалвания, стана ясно още на работната среща.

Става дума за мостовете Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Русе - Гюргево и Силистра - Кълъраш. В най-напреднала фаза са разговорите с румънската страна за моста при Русе, който ще е и начало на магистралата Русе - Търново, но по него не се е стигнало до възлагане на инвестиционно проучване.

Министърът уточни, че за съоръженията трябва да се възложат проучвания да определят най-подходящите места за устоите им, за проектирането на конструкцията, да се направят отчужденията, като тези процеси могат да завършат след две години в най-добрия вариант, след което да се получи разрешение за строителство. По време на заседанието бе напомнено, че строителството на моста при Видин е отнело около четири години заедно с подходите от българска и румънска страна.

За проекта за тунела "Петрохан", който е дълъг почти 7 километра и ще бъде с магистрални габарити - с по две ленти в посока и аварийна лента, се предвижда до 2026 г. да има разрешение за строеж, а предвид сложността му, и евентуално през 2031 г. да има трасе по това направление от Дунав мост при Видин до столицата, като в този разчет влиза и изграждането на тунела. Финансирането все още е в подготвителен етап, като има визия той да бъде предложен за финансиране по инициативата "Три морета".

За магистрала "Черно море", която ще е дълга около 100 километра, при най-добро стечение на обстоятелствата може да се очаква до края на 2027 г. да бъдат преминати всички етапи, необходими за получаване на разрешение за строеж. Поне пет години ще са нужни за строителството на магистралата, от която ще има отсечки до курортните градове и тунел. Завършването е възможно през 2050 г., отчетоха на срещата

Около 3 млрд. лева са необходими за трите проекта в цялост - за магистрала Русе - Велико Търново, за обходния път на Габрово с тунела под Шипка и за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. По новата оперативна програма "Транспортна свързаност" се очаква да получим 1,1 млрд. лева и за оставащите 1,9 млрд. лева ще трябва да се търси финансиране, каза министърът.

Очаква се до 2030 г. магистралата Русе - Велико Търново да бъде завършена, а през 2028 г. да е готов един от наситените на пътни произшествия участъци Русе - Бяла, добави министър Караджов.

"Този път спасява животи и ако може да се съкрати срокът за построяването, ползвата от него е голяма, защото най-голямата отговорност е безопасността", подчерта Караджов.

За "Струма" през Кресненското дефиле другата седмица ще се сформират три комисии от МРРБ и МОСВ, които едновременно ще работят по това кой от вариантите МОСВ ще съгласува за изпълнение с минимални вреди за природата, като не може да се дадат прогнозни срокове за изграждането на обекта, каза още министърът.

Програмата за ремонт на пътищата за 2022, е друга точна от работната среща.

"За един месец получих стотици сигнали за лунните пейзажи по пътищата в страната", каза Караджов. Превантивният проект за текущ ремонт, измислен за да се обиколи нуждата да се осигурят нужните строителни книжа за основен ремонт, е нелегален път и няма как да се узаконяват. Затова се спира тази практика", подчерта министърът.

Той поиска преглед на представения списък за основен ремонт през настоящата година.

Срещата за проектната готовност и строителство на големите инфраструктурни проекти и програмата за ремонт на пътищата за 2022 г. продължава. В този работен формат тя се провежда за първи път онлайн.

Дир.бг