Министерството на здравеопазването разбработва нова мащабна информационна кампания за ваксинацията със сменен подход. Това каза здравната министърка Асена Сербезова в ресорната комисия в НС, така пише и в новия план за борба с пандемията на правителството.

Заявка за такава кампания направи още по време на преговорите за съставяне на правителство Кирил Петков.

"Към момента Министерството на здравеопазването разработва мащабна информационна кампания (респ. разяснителна) за ползите от ваксините и ваксинацията срещу коронавируса като единственото досега известно на науката и доказало ефективността си за справяне с тежкото протичане на заболяването средство, а и като начин за преодоляване на пандемията", се казва в представения в четвъртък в МС план.

Липсата на добре премислена, добре насочена и масирана кампания още в началото след старта на имунизирането срещу COVID в България често се посочва като една от важните причини процентът на ваксинирани в страната да е толкова нисък. Има и множество други фактори, които допринасят за колебливото или открито антиваксърско отношение на голяма част от българите, разбира се. Но какво предвижда планът по отношение на планираната информационна кампания?

Ето какво пише там:

Сайт

Кампанията ще разполага със собствен сайт, за да имат гражданите бърз и лесен достъп до цялата база достоверни данни, необходими им, за да упражнят право си на информиран избор по отношение на ваксинацията. На един клик разстояние представители на различните таргетни групи (напр. хора с различни основни или придружаващи заболявания – с диабет, на хемодиализа, трансплантирани граждани и т.н., планиращи бременност, бременни, кърмещи, провеждащи инвитро процедури жени, възрастни хора, лица, при чиито професи рискът от заразяване с COVID-19 e по-голям, заради характера на упражняваната дейност и др.)  ще могат да получат категорични отговори на въпросите, които си задават.  

Сред задължителните секции в електронната страница на кампанията са: „ФАКТЧЕК“ (където да се опровергават подвеждащи и неверни твърдения – напр. „ваксините не са преминали всички фази на клиничните проучвания“, „естественият имунитет е по-добър от този, придобит след ваксинация“, „по-добре да го преболедувам, отколкото да се ваксинирам“ и др.); „Говорители“ (по този начин ще бъдат легитимирани хората, чието публично говорене по темата е научно и медицински обосновано); „Въпроси и отговори“ (мястото за въпросите на българските граждани и отговорите на лекарите, фармацевтите, професионалистите по здравни грижи и експертите).

Отделни рубрики ще бъдат посветени на ваксинацията при децата (от 5 до 11 г., вкл., и от 11 до 17 г., вкл.), на очакваните странични нежелани реакции след ваксинация, на типовете ваксини, на процедурата по одобряването им, на технологията на разработване на ваксините, на т.нар. лонг-COVID (продължителен COVID - бел. ред.) и „пост-COVID“, на рисковите фактори като наднормено тегло и др.

Видеа с лични истории

Ще бъдат заснети няколко видео материала, в които хора, преминали през COVID-19 разказват своите истории за боледуването, съпътстващите го усложнения и за отношението си към ваксините. "Целта на тази инициатива е българските граждани да видят лични истории на засегнати лица като контрапункт на невярната информация, разпространявана предимно в интернет пространството и социалните мрежи (мястото, където хората най-често търсят информация „за“ или „против“ ваксините срещу COVID-19). По тази причина заснетите видеоматериали ще бъдат разпростанявани с акцент именно върху социалните мрежи", обясняват от МЗ.

Два клипа

Ще бъдат заснети и два клипа с видео и аудио версия, за изработването на които е сключен договор с Българската национална телевизия. Тези клипове са предназначени за радио и телевизия и ще бъдат безвъзмездно предоставени на всички медийни партньори на кампанията, както и на публични институции.

Социологически проучвания

"Националната кампания ще бъде рамкирана от провеждането на две национално представителни социологически проучвания по метода лице в лице.  Анкетните карти ще дадат отправните точки на кампанията и ще спомогнат за прецизно формулиране на посланията към различните таргетни групи и за определяне на подхода към тях. Ключова за успеха на кампанията ще бъде работата със социологическа агенция, която във всеки един момент да дава на комуникационния екип обратната връзка – стигат ли посланията до хората, как се върприемат, необходима ли е промяна", пише в плана.

Социалните мрежи

Ще бъдат създадени Facebook и Instagram страници, както и YouTube канал на кампанията, където ще бъде публикувана актуална, достоверна и на достъпен език информация за ваксините и ваксинацията срещу COVID-19, както и инфографики, и кратки разяснителни видеа на експерти, истории на хора, които са преболедували вируса, послания на лидери на обществено мнение, инфлуенсъри и др. по темите на деня, свързани с ваксините, се предвижда още.

Информационен център/горещ телефон

Създаването на информационен център за всички въпроси, свързани с ваксините и ваксинацията, също е сред елементите на планираната информационна кампания. Практиката от последните 2 години („Горещ телефон за въпроси, свързани COVID-19 и ваксините“) показва, че гражданите предпочитат пряк контакт с експерт, който да отговори на всички зададени му въпроси. На сайта на кампанията ще са посочени контакти: телефонни номера, имейл адреси и т.н.

Брошури

В рамките на кампанията ще бъдат отпечатани брошури, насочени към различните групи в обществото: 1) общи – най-важното за ваксините; 2) за женското здраве и ваксините – планиращи забременяване, бременни, родилки, кърмещи, с ин витро процедури; 3) за децата и ваксините; 4) за хората с хронични заболявания; 5) за фармацевти, за общопрактикуващи лекари; 6) за възрастните хора; 7) за персонала в училищата и социалните институции и т.н.

Дигитални банери

Кампанията ще разполага и с дигитални банери, които ще бъдат публикувани на сайтовете на партньорите, лечебни заведения, РЗИ, медии. Банерите ще дават отпратка към официалния сайт на инициативата.

Обучения

Предвижда се да бъдат провеждани обучения на общопрактикуващи лекари и медици от центровете за спешна медицинска помощ в населените места с по-ниско ваксинационно покритие. За разясняване на ползите от ваксинацията сред педадагогическия персонал в страната също са предвидени насочени информационни инициативи. 

Мобилни екипи

Друга инициатива, е организирането на мобилен ваксинационен екип на кампанията, който, по предварително оповестен график, да посещава най-малките, отдалечените и труднодостъпните населени места в страната.

Интервюта с експерти

През целия период на кампанията водещ елемент в нея ще бъде провеждането на интервюта и популяризирането на позиции и научни публикации на водещи медицински специалисти, учени и експерти в областта на медицината, както и на международни организации, сред които СЗО, УНИЦЕФ, Европейския център за контрол на заболяванията и др.

Основните проблеми при предишните опити за кампании

От 27 декември 2020 г., когато в България започна приложението на първата одобрена в ЕС ваксина срещу SARS-CoV-2, до сега бяха реализирани множество комуникационни инициативи –  на МЗ, на Представителството на ЕК в страната, на Българския червен кръст, на Офиса на СЗО у нас, на съсловни организации в сектор „Здравеопазване“ и т.н. Всички те обаче бяха фрагментирани, липсваше таргетиране на групи, ясно формулиране и насоченост на посланията, се посочва в плана на правителството.

Там са изведени и някои основни проблеми в досегашните опити за кампании:

липсата на цялостна разположена във времето концепция за информационна кампания;

допускането без отговор да остават циркулиращите в социалните мрежи манипулативни твърдения за ефикасността и безопасността на ваксините;

закъснялото или липсващо опровергаване на невярна информация, намираща място в обществения дневен ред през някои медии и социалните мрежи;

недоверието в институциите като източник на достоверна информация.

За да бъде ускорен ваксинационният процес, ще бъдат използвани всички комуникационни канали за разпространяване на максимално достоверна и проверена информация за ваксините.

Клуб Z