Най-масовите консулски услуги ще бъдат дигитализирани до 6 месеца - това са удостоверенията за гражданско състояние, актовете за раждане, за смърт и за брак. Това обяви пред парламентарната Комисия по политиките за българите извън страната министърът на електронното управление Божидар Божанов, цитиран от пресцентъра на "Демократична България".

След въвеждането на електронна идентификация с мобилен телефон тези услуги ще могат да бъдат заявени онлайн и документите ще се получават онлайн. Това на практика вече няма да са консулски услуги, каза Божанов. Те ще важат само за страните от ЕС, а в някои малки общини в тези страни може да има проблеми, добави.

Другото облекчение за българите в чужбина ще бъде възможността да си запазват по интернет час за консулствата за случаи, в които е необходимо среща на живо със служителите.

На депутатски въпрос дали е възможно да се създадат регистри за български деца в чужбина, за български учени в чужбина и дори за български патенти там Божанов отговори, че е въпрос на съдържателна преценка какви регистри да има. По думите му в някои случаи може просто да става дума за база данни, а в други - да се разшири обхватът на съществуващи регистри. Министерството на електронното управление разработва централизирана система, чрез която лесно да се създават всякакви регистри, без за всеки по отделно да се обявява обществена поръчка и да се харчат милиони левове на данъкоплатеца, каза министърът.

Както електронната идентификация, така и централизираната система за регистрите, трябва да бъдат готови до юли.

Новото Министерство на електронното управление ще има 66 щатни служители, става известно от публикувания за обществено обсъждане проект за устройствен правилник на ведомството. В доклада министърът обяснява, че няма да се разкриват нови щатни бройки, а това са съществуващите служители в Държавната агенция "Електронно управление", която се влива в министерството, плюс незаетите щатове в нея. Те ще бъдат разделени в три дирекции.

Дневник