Задължителната застраховка "Гражданска отговорност" (ГО) за автомобилите е поскъпнала средно с 33 лв. или с около 10% през изминалата година, като в момента струва средно 353 лв.

Това показва проучване на застрахователния брокер "24ins" в началото на 2022 г. на цените на 11 застрахователни компании - "Алианц", "Армеец", "Бул Инс", "Булстрад", "Групама", "ДаллБогг: Живот и Здраве", "Дженерали", ДЗИ, "Евроинс", "Лев Инс", "ОЗК Застраховане" и "Уника". Проучването на "24ins" е направено само за застраховките "Гражданска отговорност", сключени в София.

Нaй-ниcĸaтa цeнa на пазара на ГО зa 2022 г. e 240 лв., ĸoeтo e c около 40 лв. пoвeчe oт януари 2021 г., ĸoгaтo нaй-ниcĸaтa цeнa нa зacтpaxoвĸaтa e билa 199 лв, което е увеличение от над 20 процента. Haй-виcoĸaтa цeнa на ГО зa 2022 г. e 1 004 лв. cпpямo 948 лв. зa 2021 г., като yвeличeниeтo e 56 лв., или с около 6 на сто.

Цената на застраховката зависи от възрастта на водача на автомобила и обема на двигателя на колата. За последната година най-голямо е поскъпването за шофьорите на възраст над 45 години - 34,72%.
По показателя мощност най-много се е вдигнала цената на застраховката за автомобилите с кубатура до 2000 куб. см - 12,46 %.

За шофьорите във възрастовата група до 25 г., за които застраховките принципно са най-скъпи, средната цена на ГО в момента е 463 лв, като за последната година тя е поскъпнала най-малко за тези шофьори - с около 7%.

Оскъпяването при водачите до 45 г. е с около 26% или 69 лв. до средна цена 334 лв. Повишението на средната цена на застраховката за шофьорите на 45 и повече години е с почти 90 лв. до 347 лв. Тук ръстът на цената е най-голям - с 35%, независимо, че това е възрастовата група на най-опитните шофьори.

Колкото е по-мощен и с по-голям обем е двигателят, толкова по-скъпа излиза "Гражданска отговорност". За да се онагледи разликата между средната цена на ГО при различен обем на двигателите на автомобилите, "24ins" разглежда 4 различни автомобила.

За автомобили с обем на двигателя до 1300 куб. см застраховката е поскъпнала средно с 26 лв. или 9% до 304 лв.
При обем до 1600 куб. см повишението на цената на ГО също е средно с около 9% - до 308 лв. в сравнение с 283 лв. година по-рано.

Поскъпването при автомобилите с обем до 2000 куб. см е най-голямо - с 12,5% от средна цена 308 лв. на 347 лв.

За автомобилите с обем над 2500 куб. см увеличението на застраховката е с 10% до средна цена от 451 лв.

Проверка в сайтовете на застрахователните брокери "24ins" и SDI показва, че ако човек е на 40 години и има над 5 години шофьорски стаж и няма произшествия през последните 3 години, автомобилът му е на бензин и е с мощност до 102 конски сили, с обем на двигателя до 1 600 куб. см, регистриран е в София и е произведен през 2014 г., ще плати за ГО в зависимост от застрахователната компания между 252.7 лв. (в "Уника") и 282.3 лв. ("ОЗК Застраховане").

Ако автомобилът е регистриран в Пловдив, а останалите показатели са същите като в горния пример, тогава цените на ГО варират от 237.6 лв. (в "Групама") до 270.6 лв. (в "ОЗК Застраховане"), т. е. в София ГО излиза с 12-15 лв. по-скъпо.

При регистриран във Варна автомобил и при запазване на горните параметри, цените на ГО практически съвпадат с тези в Пловдив.

Ако автомобилът е регистриран в Бургас, цените са доста по-ниски дори в сравнение с Пловдив и Варна, а още повече в сравнение със София. Най-евтината застраховка струва 212.92 лв. (в "Уника"), а най-скъпата - 247.19 лв. (в "Армеец").

Ако пък става въпрос за шофьор на 50 години, който има над 5 години шофьорски стаж и няма произшествия през последните 3 години, автомобилът му е на бензин и е с мощност до 102 конски сили, с обем на двигателя до 2 000 куб. см, регистриран е в София и е произведен през 2005 г. (средната възраст на автомобилния парк в България е около 18-19 години), цената на застраховката в зависимост от застрахователната компания ще варира между 265.8 лв. (в "Бул Инс") и 326.6 лв. (в "Булстрад").

И през 2022 г. няма бъде въведена системата "Бонус-малус" при определянето на размера на застраховката "Гражданска отговорност", отбелязва "Сега". Преди три години Комисията за финансов надзор разработи проект, който получи редица критики, но все още не е представен коригиран вариант. Ангажимент за въвеждане на "Бонус-малус" не беше поет от нито една политическа сила при сключване на управленското коалиционно споразумение.

Дневник