Софтуерният инженер Джош Уордъл е продал пуснатата през октомври игра Wordle на "Ню Йорк таймс" за седемцифрена сума и сделката буди въпроси за бъдещето ѝ, пише Би Би Си.
Играта с милиони потребители "стана по-голяма, отколкото съм си представял, невероятно е", казва Уордъл в "Туитър". Появиха се обаче съмнения дали Wordle - в която участниците всеки ден трябва да познават дума с пет букви при много прости правила - ще остане безплатна.
Поводът е в самото съобщение на "Ню Йорк таймс" за сделката: медийната група казва, че играта ще остане "първоначално безплатна" и че целта е да се подпомогне увеличаването на абонатите на онлайн изданието.
Игра за двама
Уордъл обяснява, че бил шокиран от изключителния успех. Създал играта само за двама души по време на локдауна: за себе си и за половинката си - и планирал да остане безплатна, но популярността на Wordle, изглежда, е променила плановете.
Веднъж, попитан дали е планира да спечели от играта, казва: "Не разбирам защо нещо не може да е просто забавно. Не е нужно да взимам пари от хората за това и в идеалния случай бих оставил нещата така."
В "Туитър" обаче той благодари на потребителите тази седмица за трогващите истории за ефекта на играта върху живота и отношенията им. "Невероятно е да гледам как играта носи толкова радост на толкова много хора и се чувствам толкова благодарен за личните истории, които някои от вас споделиха с мен - от това как Wordle събира далечни членове на семейства до провокирането на съперничество между приятели и подкрепа за оздравяване."
От друга страна, "ще излъжа, ако кажа, че това не ме замая. Все пак съм просто един човек и за мен е важна, докато Wordle се разраства, да носи на всички невероятно преживяване", продължава Уордъл в "Туитър". Обяснява, че бил вдъхновен от игри, предлагани от "Ню Йорк таймс".
Роденият в Уелс софтуерен инженер Уордъл създал прототип на играта още през 2013 г., но приятелите му не я харесвали. По-късно, около пандемията, задълбава с половинката си в кръстословици и подобни игри и решава, че иска да създаде версия, с която да може да започва всяка сутрин. Споделя я със семейството си в "Уотсап", а след това - и със света.
Решението, до което стига, е просто, но завладяващо за милиони потребители. Играчите трябва да познаят петбуквена дума от шест опита, като всеки ден се появява нова. Първият опит е произволен - без насоки. В резултата от него написаните букви са различно оцветени:
златните букви присъстват в думата, но не където ги е поставил играчът;
ако квадратчето на буква се оцвети в зелено, тя е точно където трябва;
ако буквата я няма в думата, квадратчето става сиво.
"Безсрамно проста"
Wordle стана феномен в интернет, без изобщо да се придържа към обичайните дигитални правила, отбелязва Би Би Си в друга публикация по темата.
Уеб базирана вместо с приложение, "безсрамно проста" и със създател, който не искал да стане пристрастяваща, тя събра милиони потребители отчасти защото екранът с отговорите може да се сподели в социалните мрежи, без другите да научават думата, която трябва да познаят.
Възходът е впечатляващ - регистрирани са 45 млн. посещения на месец в края на януари. През октомври са едва 5000. За месеци тя навлезе рязко в популярната култура и социалните мрежи (туитът на London School of Economics е само пример: потребители обсъждат в "Туитър" стратегии, впечатления, емоции, истории, свързани с нея).
Има обаче притеснения, че ако преживяването се усложни от решения като заплащане (или да е достъпна само чрез абонамент за "Ню Йорк таймс") или пък нуждата да се споделят и обработват лични данни, част от чара ѝ ще бъде безвъзвратно изгубена.
Дневник
Коментари
Добави коментар