Народният представител от парламентарната група на "Демократична България" (ДБ) Мартин Димитров е задал на 3 февруари писмен въпрос на министъра на отбраната Стефан Янев имало ли е авиационни инциденти с военни самолети, които са били ремонтирани в Русия и Беларус от 2018 г. до днес, и ако е имало, какви са те и на какво се дължат.

Обикновено отговорите на писмени депутатски въпроси се публикуват на сайта на Народното събрание, но отговорът на Янев към Димитров не е обнародван, въпреки че още на 10 февруари военният министър е отговорил на депутатския въпрос.

Димитров уточни пред "Дневник", че му е било дадено да прочете писмения отговор от Янев, но понеже информацията в него била секретна, той се е подписал, че няма да я разкрива.

"Но аз казвам на медиите, като ме питат по тази тема, че след като такава процедура (по засекретяване на информацията, бел. ред.) са приложили, хората могат да си направят своите изводи", отбеляза многозначително депутатът от ДБ.

На въпрос дали все пак може да каже нещо повече по темата той отговори, че не може да каже нищо, защото "аз съм човек, който спазва законите".

Запитан има ли нещо притеснително в отговора на Янев, Димитров коментира: "126-те млн. лв. за ремонт на остарелите самолети, които са предвидени в бюджета за 2022 г., аз лично ще настоявам да се използват в натовски и съюзнически държави."

Мартин Димитров е задал и още един въпрос на Янев по темата, а именно - колко средства е платила България на Русия за периода 2017 - 2020 г. за ремонт на бойни самолети, за колко договора става дума и изпълнени ли са тези договори и ако не, какви неустойки е поискала България и до момента има ли платени такива неустойки.

Във въпроса народният представител излага тезата, че искането на Русия НАТО да се изтегли от България и Румъния е директен опит за намеса във вътрешните работи на държавата ни.

"Въпрос на национална сигурност е България да поддържа и ремонтира старата съветска авиационна техника (включително самолетите МиГ-29) в съюзнически държави. Министерството е редно да направи експертна оценка коя техника и оборудване има перспектива за поддържане и експлоатация и коя няма такава икономическа логика", настоява Мартин Димитров.

Отговорът на Стефан Янев на този въпрос е публикуван и гласи, че през 2017 г., между Министерството на отбраната и руската компания АО "РСК "МиГ" е сключен договор за извършване оценка на техническото състояние на изтребителите МиГ-29 с цел определяне обема на работите по възстановяване на летателната им годност. Стойността на договора е била 220 236 евро. Уточнява се, че в резултат на тази оценка през 2018 г. е сключено рамково споразумение, а по него - пет договора на обща стойност 41 565 174 евро без ДДС. Всички договори били изпълнени на 100% и са били платени директно на изпълнителя по договорите - АО "РСК "МиГ".

През декември 2019 г. по един от договорите е поискана неустойка в размер на 185 782 евро и същата е платена от изпълнителя през март 2020 г.

Преди дни друг депутат от "Демократична България" - Атанас Славов, попита Янев по време на заседание на парламентарната комисия по отбрана за предвидените 126 млн. лв. в проектобюджета, в които е включена поддръжка от Русия на самолетите МиГ-29. Депутатът поиска информация дали става дума за дългосрочни договори с Русия и не може ли поддръжката да се възложи например на Полша или Украйна.

"Дългосрочни договори с Русия нямаме. Става дума за поддръжка на бойна техника, която не единствена в българската армия. По-голямата част от техниката, с която разполагаме, е произведена по времето на Съветския съюз. Правен е и договор с Полша, резултатите от него са, че ремонтираните двигатели са работели нормално. Нека не забравяме че междудържавните отношения, партньорските отношения, икономическите, там, където са необходими, остават. На военно-техническо ниво отношенията с Русия не са в санкционния лист. Парите на данъкоплатците ще бъдат изразходени правилно", коментира Янев.

Дневник