Министерството на транспорта е готово да направи публични всички документи, събрани до момента, във връзка с безвъзмездното предоставяне на пристанището в ТЕЦ "Варна" на Ахмед Доган и удълбочаването на плавателните канали във Варненското езеро на стойност близо 400 млн. лв., похарчени без обществена поръчка. Това каза днес във Варна министърът на транспорта Николай Събев.

В отговор на въпроси, зададени от "Дневник", той информира, че разследването на двата казуса е започнало още с встъпването му в длъжност в края на миналата година. "Мина доста време, но е нужно още малко, за да съберем всички тези документи, каза Събев. Уверявам ви, че дори за нас в Министерството на транспорта е малко трудно да съберем всички липсващи документи, за да сме наясно дали в случая с терминала на ТЕЦ "Варна" общественият интерес е защитен", каза още транспортният министър.

Според Събев както в случая с пристанището на Доган, така и с удълбочаването на плавателните канали във Варна всички документи сбили предадени на разследващите органи. "За нас не е проблем да дадем достъп до тези документи, стига от МВР да ни кажат - да, това не е следствена тайна, можете да го публикувате, каза министърът. С радост ще ги споделим! Цялото разследване, с хронологията на събитията, ние можем да го публикуваме много скоро."

Николай Събев каза също, че едва след като всички документи, събрани по време на проверката по двата случая, бъдат събрани и след като МВР приключи разследването си по тях, съдът ще трябва да прецени "доколко всичко това сериозно нарушава обществения интерес".

В случая с пристанището на ТЕЦ "Девня" разследване на "Дневник" от август 2020 г. показа, че година по-рано бившият министър на транспорта Росен Желязков (ГЕРБ) е подписал удостоверението за експлоатационна годност на пристанище "ТЕЦ Езерово" със срок на валидност 35 години. В този документ като собственици на пристанището са посочени Република България и "Пристанище ТЕЦ Езерово" ЕАД, което е упоменато и като единствен пристанищен оператор. В това удостоверение въпреки законовите ограничения държавата в лицето на предприятието си "Пристанищна инфраструктура" е поела ангажимента да снабдява корабите, които ще акостират в порта на Доган, с вода, електроенергия и всички необходими комуникации. В същото време дружеството "ТЕЦ Езерово" на почетния лидер на ДПС е получило правото да експлоатира безвъзмездно до 2054 г. кея и съоръженията на пристанището в ТЕЦ "Варна", които са публична държавна собственост.

Вторият случай, по който в момента според Николай Събев МВР в момента води разследване, е с удълбочаването на плавателните канали във Варненското езеро.

Схемата, която е била приложена

е следната: Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (част от администрацията на транспортното министерство, оглавявано по това време пак от Росен Желязков) е прехвърлило през 2020 г. 435 млн. лв. на собственото си търговско дружество "Транспортно строителство и възстановяване" ("ТСВ" ЕАД). Това е станало по един от т.нар. in-house модели (на бълг. - "вътрешни" поръчки), който позволява институциите да възлагат поръчки без търг на собствените си дружества.

Веднага след това обаче ТСВ е превъзложило работата на външен подизпълнител. Така отново без търг държавната компания е платила 393 млн. лв. от осигуреното финансиране на частната "ЕС Билд" ДЗЗД. Източници на "Дневник" твърдят, че в този случай Законът за обществените поръчки най-вероятно е бил заобиколен със сключването на договор не за извършване на услуга, а за доставка на материали, машини или съоръжения.

Днес министърът на транспорта Николай Събев беше във Варна, за да обсъди с морския бизнес проектите за развитие на пристанището в града.

Дневник