С танцова стъпка и под аплодисменти Илон Мъск връчи днес първите автомобили Tesla, произведени в завода в Грюнхайде край Берлин. С първите 30 автомобила официално бе отбелязано началото на работата на първия европейски център на американския автомобилен производител само две години след като беше обявено създаването му.

"Това е страхотен ден за фабриката", каза Мъск, описвайки го като "поредната стъпка към устойчиво бъдеще". 30 клиенти и семействата им видяха за първи път блестящите си нови коли, изкарани през осветен с неонови арки тунел.

Германският канцлер Олаф Шолц, който също присъства на събитието, похвали гигантската фабрика като бъдещето на автомобилната индустрия. Той подчерта, че тя е в Източна Германия, където повече от 30 години след обединението няма много големи индустриални обекти.

Предприятието е изправено пред опозицията на несъгласни с изграждането ѝ. Няколко екоактивисти блокираха входа с плакати, критикуващи голямото според тях потребление на вода. Двама протестиращи излязоха наблизо на магистрала, блокирайки движението часове след събитието.

Мъск се надяваше да започне производството преди осем месеца, но забавяне на лицензирането и местните опасения относно въздействието на завода върху околната среда задържаха процеса.

Telsa беше принудена да обслужва европейски поръчки от завода си в Шанхай, което увеличи и без това нарастващите логистични разходи. Това се случи и в момент, когато автоиндустрията се бори с недостиг на чипове и други смущения във веригата за доставки.

На 4 март местните власти дадоха окончателното разрешение да започне производство в Германия, при условие че отговаря на условията, вариращи от използването на водата до контрола на замърсяването на въздуха.

Новите собственици получиха конфигурацията Model Y Performance, превозно средство на цена 63 990 евро (70 491 долара) с пробег от 514 км (320 мили), обявиха от Tesla, добавяйки, че новите поръчки от завода могат да бъдат доставени от следващия месец.

Tesla обяви, че досега са наети около 3500 от очакваните 12 000 работници в завода.

При пълен капацитет предприятието ще произвежда 500 000 автомобила годишно. Това е повече от 450 000 електрически превозни средства, които германският конкурент Volkswagen продаде в световен мащаб през все още кризисната 2021 г.

То също така ще генерира 50 гигаватчаса (GWh) мощност от батерии, надминавайки по този показател всички други заводи в Германия.

Засега Volkswagen все още има предимство в надпреварата за електрифициране на европейския автопазар, с 25% дял срещу 13% на Tesla. Мъск каза, че увеличаването на производството ще отнеме повече време от двете години, необходими за изграждането на завода.

JPMorgan прогнозира, че в Грюнхайде ще се произведат около 54 000 автомобила през 2022 г., но те ще се увеличат до 280 000 през 2023 г. и 500 000 до 2025 г.

Volkswagen, който е получил 95 000 поръчки за електромобили в Европа тази година, планира нова фабрика за електромобили на стойност 2 милиарда евро заедно със съществуващото си съоръжение във Волфсбург и шест завода за акумулатори в цяла Европа.

Но графикът на германската компания изостава от този на Tesla, като фабриката за електромобили трябва да бъде открита през 2026 г., а първият завод за батерии - през 2023 г. Една от причините е, че Мъск рискува да завърши предприятието си, преди да е получил одобрение от властите то да започне работа.

Дневник