След два опита на бивши здравни министри и близо година и четири месеца след началото на ваксинацията срещу COVID-19 правителството започна информационна кампания за ползите от нея. Инициативата е под мотото "+ мен" и цели да повиши информираността на българските граждани, а като стратегическа цел е посочено да бъдат ограничени броят на смъртните случаи с СOVID-19, хоспитализациите и дългосрочните последици за здравето на населението.

"Навременната ваксинация и приложената бустерна доза са от ключово значение и за намаляване броя на пост-COVID състоянията и трайните увреждания на здравето, които имат потенциала в идните години да увеличат общата смъртност в популацията, а в отделни случаи да бъдат причина за частична или пълна загуба на работоспособност, респ. за инвалидизация", коментират от Министерството на здравеопазването.

Kъм 28 март над 2.049 млн. са хората в България със завършен ваксинационен курс, което е 29.63% от населението на страната. За сравнение към 1 март в държавите от ЕС и Европейското икономическо пространство със завършен ваксинационен курс са средно 71% от населението. България е на последно място и по брой поставени бустерни дози с 10.30% срещу 51.4% средно в страните от ЕС и ЕИП. Към същата дата с COVID-19 в България са починали 36 437 човека.

Сайт за 1000 лева, непосилен за двама здравни министри

Като част от информационната кампания "+ мен" бе представен и нов сайт www.plusmen.bg. В него е синтезирана голяма част от информацията, която до този момент се е появявала на части в опитите за убеждаване на обществеността за ползите от ваксинацията. Например специализирана за хората, страдащи от различни заболявания (с акцент върху възрастните и хронично болните), за жените в репродуктивна възраст, за децата и ваксините, за ваксинацията на трудноподвижните хора, в социално уязвими групи от населението и т.н.

Брошура от 12 страници, изготвена от експертен съвет по педиатрия, дава насоки специално за ваксинацията при децата (вижте в прикачения файл).

След запитване на "Дневник" от Министерството на здравеопазването съобщиха, че сайтът е разработен безвъзмездно от държавната фирма "Информационно обслужване" АД, като за поддръжката на инфраструктурата, хостинга и оптимизацията му са изразходвани общо 1000 лв. с източник на финансиране здравното ведомство. Сайтът се поддържа от пресцентъра на министерството, за което служителите не получават допълнително заплащане, уточниха от там. Не е наемана ПР фирма, концепцията за сайта, структурата му, изискванията към дизайна и обхвата на информацията са разработени и зададени от министерството.

Текстовете в сайта са съгласувани с експертни съвети по различни медицински специалности, с водещи лекари, с Изпълнителната агенция по лекарствата, Националния център по заразни и паразитни болести и др., обясниха от ведомството.

Като част от информацията има и видеоклипове с истории на граждани (т.нар. в рекламата "тестимониъл" видеа - показват лични истории/примери), както и такива с мнения от специалисти.

Пред "Дневник" от министерството заявиха, че видеата в секцията "Специалистите говорят" са изработени безвъзмездно от партниращи болници. Екип на министерството пък е посетил лечебни заведения, които не разполагат с необходимата техника, за да заснеме останалите клипове.

Личните филмирани истории са част от Националния оперативен план за справяне с пандемията от COVID-19, приет на 14 януари тази година, в който е записано, че за да бъде дадена и друга гледна точка спрямо преболедуването на COVID-19, ваксините и ваксинацията, министерството на здравеопазването ще изработи изработи няколко видео материала, в които преживяли COVID-19 хора да разкажат своите истории. "Целта е гражданите да видят реални лични истории на засегнати хора като контрапункт на невярната информация, разпространявана предимно в интернет пространството и социалните мрежи. По тази причина заснетите видеоматериали ще бъдат разпростанявани с акцент именно върху социалните мрежи", са част от мотивите.

Видеата се разпространяват и от допълнителен фейсбук канал на Министерството на здравеопазването, озаглавен "Да бъдем здрави" и в "Ютуб" и там се вижда, че повечето от тях са качени още през януари. От ведомството уточниха, че се заснемат още подобни материали - лични истории на преболедували, ваксинирани или граждани без ваксини, изразяващи и позицията си спрямо ваксинацията.

За целите на кампанията два клипа по сключен договор изработва и Българската национална телевизия. А от 21 март по националната телевизия се излъчва основният клип от кампанията, който е изработен след съвместна работа между телевизията и Министерството на здравеопазването.

За популяризиране на кампанията се разчита на партньори, сред които медицинските университети в страната, всички съсловни организации в сектор "Здравеопазване" и всички национално представени пациентски организации, болници, Българският Червен кръст, Националната мрежа на здравните медиатори, Националният съвет на религиозните общности в България, Националното сдружение на общините, както и редица медии, които предоставят рекламни възможности безплатно.

Кампанията предвижда и дискусии в националната платформа за здравна комуникация CredoWeb. През следващите два месеца в платформата, достъп до която имат над 15 хил. медицински лица, с насоченост към общопрактикуващите лекари и медици от доболничната помощ ще бъдат проведени тематични събития за ваксинацията при пациенти с различни заболявания и състояния.

Като част от кампанията е започнала и дискусия за ползите от ваксинацията сред служителите на центровете за спешна медицинска помощ от цялата страна. По данни на министерството от анонимна анкета сред 233 служители в центровете 70% от работещите в тях са ваксинирани срещу COVID-19.

Сертификатите отпадат, но не и опасността

Информационната кампания започна в същия ден, от който достъпът до обществени места на закрито окончателно бе позволен без да се изисква COVID сертификат. Бяха премахнати и други ограничения, като например за броя присъстващи на частни събирания (като сватби и кръщенета) - досега трябваше да са до 15 души на закрито и до 30 души на открито.

"Независимо че в момента сме в етап на поетапно облекчаване на въведените противоепидемични мерки, не трябва да забравяме, че пандемията от COVID-19 не е приключила. Над 92% от пациентите с COVID-19, приети в лечебните заведения у нас, са неваксинирани, без ваксина са и приблизително 97% от хората с COVID-19, при които се налага интензивно лечение", заяви министърът на здравеопазването проф. Сербезова по повод старта на Кампанията "+ мен".

Данни за ваксинацията в България по области могат да бъдат открити в интерактивна карта, част от сайта на кампанията. Публикувана е и актуална статистика за ваксинирани по възрастови групи, според която най-много хора със завършен курс (383 622) са във възрастовата група 40-49 г. С поставена и бустерна доза преобладават тези между 60 и 69 г. Възрастните над 65 г. са сред рисковите групи при заболяване от COVID-19, а в края на миналата година премиерът Кирил Петков обяви и финансови стимули от 75 лева за пенсионерите със завършен ваксинационен цикъл (включително бустерна доза).

На 23 март пред Би Ти Ви директорът на Изпълнителната агенция по лекарствата Богдан Кирилов съобщи, че в България има достатъчно налични ваксини от четири от петте разрешени за употреба.

"От ваксината на "АстраЗенека" има около 4000, като при тази ваксина интересът е доста нисък. От еднодозовата ваксина на "Янсен" има около 1.2 млн. налични. Над 1 млн. са наличните от ваксината на "Пфайзер/БиоНТех", която е най-използваната в страната. Също така има налични и от ваксината на "Модерна". В края на миналата година Министерството на здравеопазването влезе в контакт с Европейската комисия и компанията производител "Новавакс". Имаме принципно потвърждение от двете страни за възможност за осигуряване на тази ваксина. Очакваме детайли за сроковете, в които ще се случи", заяви Кирилов.

От Министерството на здравеопазването допълниха пред "Дневник", че от "Модерна" наличните ваксини са над 300 хил. дози.

Историята на (не)реализираната кампания

Заявката за първия опит за провеждане на информационна кампания за ползите от ваксинацията е от 29 декември 2020 г. на тогавашния министър на здравеопазването от ГЕРБ Костадин Ангелов. "Със сигурност ще направим информационна кампания, още днес започвам обажданията си с всички медии...", казва той два дни след като първите ваксини срещу COVID-19 пристигнаха в България и започна поставянето им.

В следващите месеци докато България продължаваше да стои в дъното на класацията по дял на ваксинирани въпреки осигурените количества от различните видове препарати, кампанията на властите с послания за ваксиниране включва интервюта по телевизията, публикации с достоверна информация на страницата на Министерството на здравеопазването и един клип, за който липсва официална публична следа от кого е изработен, колко струва, как е избран изпълнителят.

В крайна сметка последният кабинет "Борисов" така и не започна информационна и разяснителна кампания за подготовка на ваксинирането. Впоследствие служебното правителство, поело управлението на страната, информира, че е заварило предвидени за целта 10 хиляди лева.

Няколко месеца по-късно наследникът на Ангелов в служебния кабинет - Стойчо Кацаров започна подготовка за организацията на информационна кампания. "Нямаме друга възможност, освен да опитаме всичко, за да убедим хората да се ваксинират, като направят своя информиран избор", казва той на 22 юни 2021 г. по време на среща с новия представител на УНИЦЕФ за България Кристина де Бройн.

Въпреки сформиран през юли обществен съвет от популярни лица (сред които актьорът Краси Радков, оперната певица Александрина Пендачанска, телевизионата водеща Нана Гладуиш), които Кацаров имаше намерение да използва за популяризиране на ваксинацията, три месеца по-късно единствената по-разпознаваема кампания по медии и обществени места бе дело на Европейската комисия, на която здравното министерство е само партньор.

Така, без да е реализирал кампания, Кацаров бе наследен от Асена Сербезова, чиято първа работа според коалиционното споразумение бе опит за трета (на хартия), но действително първа всеобхватна кампания. Това бе записано и в коалиционното споразумение, уреждащо управлението на страната пред следващите четири години. Премиерът Кирил Петков обяви още в началото на преговорите за съставяне на управленско мнозинство, че кампанията за ваксините ще бъде негов личен приоритет и че България трябва спешно да се изкачи в класацията на държавите в Европа по брой ваксинирани срещу коронавируса. Тя е част и от заложените мерки в Националния оперативен план за справяне с пандемията.

Дневник