Регионалният министър Гроздан Караджов информира Народното събрание за проблема с ремонтите и поддръжката на пътищата, за които "единствено с ваша помощ можем да намерим решение", като по думите му проблемите не били нито нови, нито прости, но последиците от тях щели да бъдат "катастрофални".

"Пътищата, които и без това са в трагично състояние, вече не могат да бъдат ремонтирани и поддържани. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) повече не може да възлага каквито и да е дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа, ние не можем да възлагаме каквито и да е дейности за подмяна на мантинели, пътни знаци, нито да поставяме предпазни или ограничаващи мрежи, защото ако нейните ръководители направят нови възлагания, каквито и да било нови възлагания, те ща са изправени пред следната дилема: дали да спазят стриктно закона или умишлено да го нарушат с всички произтичащи от това последици", изложи проблема Караджов, който според него може да бъде предотвратен само с решение на Народното събрание.

"Нужно е решение и с което да се даде възможност да се довършат 278-те недовършени обекта, магистрални пътни участъци, мостове, тунели и други, както и да разплати частично претендираните от пътностроителните фирми суми с цел да се намали социалното напрежение, породено от масовите уволнения в тях и последвалите протести и блокади на пътища и проходи от техни служители, заяви Караджов.

Той твърди, че с предложението не се узаконяват незаконни договори, тъй като са действащи и в момента и са резултат от открита състезателна процедура по Закона за обществените поръчки, но са с ограничен обем и надвишени възлагания, т.е. нови не могат да се правят. Караджов увери, че това не означава признаване на претендираните от пътните фирми суми, като посочи, че едва след приключване на проверката от министерството ще се определи размерът на дължимите суми. Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани.

Всички тези проблеми Караджов посочи, че са описани в доклад от октомври м.г. на междуведомствена работна група, сформирана от служебния премиер Стефан Янев, чиято задача беше да предложи решение за законосъобразното разплащане с пътностроителните фирми за извършената дейност по договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. В доклада от 10 октомври 2021 г. има и изводи, свързани със законността на възлагане на определени дейности по тези договори, като са изразени предположения за тяхната недействителност. Предложението на работната група беше договорите да бъдат прекратени предсрочно, като същевременно бъдат открити нови процедури за възлагане на обществени поръчки за тези дейности. Октомври 2021 г. АПИ обявява нови процедури, които обаче са обжалвани, след което са прекратени. В периода между октомври и януари са подписани и 39 споразумения за частично прекратяване на договорите, като се запазват само два елемента - зимното поддържане и аварийните ремонти. Крайният срок за 4 от тях е 29 април, на останалите - 30 юни.

"Откакто встъпих в длъжност до днес са възлагани само действия по зимно поддържане и ремонти при аварийни ситуации на републиканската пътна мрежа, но зимната поддръжка тази година приключи на 1 април и вече почти нищо не може да се възлага. Оформят се три сериозни проблема - две седмици след приемането на държавния бюджет АПИ обяви нови 7 процедури за избор на изпълнител за поддръжки, най-ранният изпълнител е 7 юли, очевидно ще се стигне до прекратяване на поддръжката на републиканската пътна мрежа. Това може да се предотврати само с решение на Народното събрание", настоя Караджов.

"Всичко, което описах дотук, се е случило преди да ме изберете за министър. Нито аз, нито който и да е член на моя екип, сме поставяли подписи върху който и да е документ. Но също така очакванията на хората са пътищата да се ремонтират и поддържат, помислете за хората, защото е трудно да обясниш защо дупките не са запълнени", стовари той вината за "безизходицата" с поддръжката на пътищата на предшествениците си.

Заради липса на доклади от ресорните комисии по проекта за решение за проблема с разплащането на пътните фирми, точката обаче отпадна от дневния ред на парламента и ще бъде разгледана утре.

Съпартиецът на Гроздан Караджов в ИТН Тошко Йорданов атакува председателя на Народното събрание Никола Минчев и водещата управляваща формация "Продължаваме промяната", че били изпаднали в "тежка шизофрения" заради предложението за отлагането на разглеждането на проекта за решение. "Настимир Ананиев имам съмнения, че съзнателно не е внесъл", разкритикува Йорданов председателят на Комисията по регионално развитие и благоустройство, който не е внесъл решението в пленарна зала, като подчерта: "Ако тази точка мине с гласуване на ИТН и опозицията, има тежко ментално раздвояване. Всички го подкрепяме, дайте да го гласуваме."

Друг депутат от ИТН - Любомир Каримански, пък отбеляза, че в 46-ото Народно събрание в актуализацията на бюджета депутатите са обсъдили предложения на тогавашния финансов министър Асен Василев "за едни милиони точно за това, което предлага сега" и Гроздан Караджов. По думите на Каримански тогава Василев убеждавал депутатите, че договорите за поддръжката на пътища са подписани надлежно. "Вчера Комисията по бюджет и финанси беше бламирана, искаме наказания за тези, които бламират комисиите", настоя кандидатът за управител на БНБ във връзка с произнасянето на комисията по проблема с пътищата.

По-късно в кулоарите на парламента журналисти зададоха въпрос на Караджов какво би станало, ако депутатите не подкрепят решението, той заяви, че бил убеден, че ще го сторят, тъй като то е внесено от депутати от три парламентарни групи от управляващото мнозинство - "Продължаваме промяната", "Има такъв народ" и БСП.

Запитан дали това не може да е решение на Министерския съвет и защо Народното събрание трябва да се произнася по този въпрос, Караджов настоя, че правителството нямало такава нормативна сила на решенията си и нямало как да даде право на администрацията сама да промени съществени условия по договора, както и да отмени нещо, което вече е било подписано от предишен управителен съвет на АПИ. "Трябва санкция на Народното събрание, защото силата на решенията на парламента е със силата на закон", отбеляза Караджов.

Той увери, че с премиера Кирил Петков нямали спор по въпроса, напротив, решението е било съгласувано с него и финансовия министър Асен Василев и те го подкрепят.

На въпрос как си обяснява обрата при водещата управляваща формация "Продължаваме промяната" да бойкотират разглеждането на проекта за решение в Бюджетната комисия, Караджов отговори, че не виждал обрат, а имало нужда от повече информация, "за утре се премести точката, не виждам проблем".

"Ще отида на Бюджетна комисия, няма нещо, което да се крие. Катастрофални са последиците, ако АПИ не си поддържа мрежата, катастрофални са последиците, ако не се довършат онези 278 обекта, които са започнати през 2021 г. и не са завършени, сега е времето, в което започват ремонтите, и имаме 4-5 месеца, в които да ги завършим. Също и да разплатим 50%, за да намалим социалното напрежение", отбеляза още регионалният министър.

Дневник