Отивам на среща с телекомите, които ще убеждавам, че държавата няма намерение да прави свой такъв", така завърши изслушването на министъра на транспорта Николай Събев в ресорната парламентарна комисия. Той коментира информации, че държавата се отказва от развитието на 5G за сметка на телеком, който да свързва администрацията и общините.

В кулоарите на парламента Събев подчерта, че развитието на 5G мрежата в България не е отпаднало от Плана за възстановяване и устойчивост.

Вчера пред Би Ти Ви бившият заместник-министър на транспорта и съобщенията и настоящ председател на Алианса на технологичните индустрии в България Андреана Атанасова заяви, че акцентът се насочва към държавна мрежа, която да бъде предоставена на останалите оператори.

"Идеята сега е в училищата и държавните институции да има мрежа, която да може да се ползва и да свърже всички учреждения", заяви Атанасова, според която може да се стигне до извода за създаване на държавен телеком, а времето на такива телекоми вече е отминало.

Железопътното дружество ще излезе на борсата

Според Плана за възстановяване и устойчивост до 2024 г. консолидираното железопътно дружество трябва да може да се издържа самостоятелно и да инвестира без дотация от държавата, коментира Събев пред комисията. Реформата предвижда трите сегашни дружества - "Холдинг БДЖ", "БДЖ Пътнически превози" и "БДЖ Товарни превози", да се обединят в компания "Български държавни железници".

По-рано днес премиерът Кирил Петков каза, че с парите по Плана за възстановяване България ще може да превърне железниците в "основен начин на транспорт", като ще купи 62 влака и ще развие система за градски железници.

"Предвиждам акциите на това предприятие да се котират на фондовите борси. Дали това ще стане до 2024 г. предстои да видим. Не крия, че много малко хора се зарадваха на идеята пътнически и товарни превози да са финансово добре и да имат добра репутация. Повечето очакваха да обявим фалита на едното от предприятията. Смятаме да вкараме инструменти за ефективно търговско управление, които отсъстват в железниците. Заради войната ще преизчисляваме доста от параметрите, преизчисляваме и 5-годишния бизнес план", заяви Събев.

Той добави, че ако предприятието е в добро състояние, би следвало да спечели нов договор за обществени услуги.

Събев заяви, че има още много работа, за да бъде оздравено БДЖ. Похвали синдикатите, които разглеждал като необходимото зло, но основните препятствия, които изпитва министерството, за да оздрави железниците, не е свързано с тях, а с администрацията.

"Скоро ще има нови промени, не мога да бъда клониран, чакам експерти от чужбина", заяви Събев.

Събев заяви, че се забавя изваждането на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" от министерството и обособяването ѝ като независимо звено, а причината е решаването на фундаментални въпроси, което не иска да прави еднолично.

Планира се отваряне на още гранични пунктове с Гърция

Министърът коментира и дадената заявка по време на срещата с транспортния министър на Гърция Костас Караманлис, че на пункта Маказа ще бъдат поставени кантари за тежкотоварни автомобили. Той ще провери, но по думите му става дума за автомобили до 5 тона. От ДПС посочиха, че и понастоящем има проблеми с преминаването през пункта, а 10 хил. автомобила преминават месечно от Гърция през Кърджали, а Събев отговори, че ще подкрепи построяването на околовръстен път на Кърджали.

"Политиката е да има отделни ленти на придвижване на товарния с лекотоварния транспорт. Трябва да дадем възможност товарният транспорт да не пречи на нормалното живеене в селищата. Ако внимателно прегледаме съобщението, работим и по това да се отвори пункт Златоград - Термес, който е затворен от 2 години. Искаме да отворим и Рудозем - Ксанти. Физически няма как да разширяваме до безкрайност Кулата - Промахон", каза Събев. Добави, че гръцката страна ще инвестира 6 млн. евро за ускоряване на жп транспорта от Промахон, като така българите ще могат да стигат до Солун с влак.

Дневник