За извършени дейности по участък 2 и 3 на магистрала "Хемус" държавата дължи 34 млн. лева на дружеството "Автомагистрали". Това стана известно по време на инспекция на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и председателя на АПИ Тодор Василев на строежа на магистралата край пътен възел Ловеч - Плевен. Според оценката на Борис Шалев, представител на държавната "Автомагистрали", на която беше възложен строежът, през ноември 2024 г. може да е готов вторият участък, а в средата на 2023 г. - третият, и така магистралата да свърже София с пътния възел в относителна близост до двата областни града.

Шалев коментира, че строителите работят с намалено темпо, като причината са забавените плащания. За извършените дейности по лот 1 държавата не дължи нищо, стана известно по време на срещата.

Какво предстои да се построи от магистралата:
Лот 1 Боаза - ПВ Дерманци 15.4 километра
Лот 2 ПВ Дерманци - ПВ Каленик 19.1 километра
Лот 3 ПВ Каленик - ПВ Плевен 17.1 километра
Лот 4 ПВ Плевен - Летница 28.2 километра
Лот 5 Летница - Павликени 23.2 километра
Лот 6 Павликени - Куцина/Велико Търново 32.7 километра
Лот 7 Куцина/Велико Търново - Попово 42.2 километра
Лот 8 Попово - Лозница 33.4 километра
Лот 9 Лозница - Буховци 11.9 километра

Караджов посочи, че през февруари е внесъл в Министерския съвет оперативна информация и е поискал съдействие, като е назначена юридическа външна фирма, която да обследва рисковете за държавата при различни сценарии на решението на инхаус договорите.

По думите на министъра развързването на участъци 4, 5 и 6 трябва да върви с разрешаването на целия проблем с инхаус договорите. На срещата стана известно, че по участъци 4 и 5 има извършени съвсем малко земни работи и техническа проектна възможност, а реалистичен срок за построяването на трите е 2025-2026 г.

"Ако не ги направим заедно с 1, 2 и 3, реално големият трафик между София и Варна няма да бъде поет, той ще продължи да върви по старото трасе. Тук ще дойде трафикът към Плевен и Ловеч. "Хемус" е голяма мечта, която много дълго се забави и може да се превърне в огромно българско фиаско. За да не стане това нещо, трябва час по-скоро да разплетем възела, наречен инхаус. По него е заобиколена конкурсната процедура и е назначена чисто държавна фирма да изпълнява тези сложни работи, както и да носи цялата строителна гаранция. Това ме притеснява. Държавата строи и носи гаранцията, а на практика е наела други фирми. Единствено надзорът е в ръцете на фирмата. Ако изпуснем инициативата и се разотидат изпълнителите, ще стане голямо фиаско", обобщи ситуацията Караджов.

Участъци 7, 8 и 9 пък изобщо не са проектирани, като тяхното трасе се налага да бъде изместено.

На въпрос защо при тези обстоятелства бившият премиер Бойко Борисов е обещавал, че през 2024 г. може да бъде готова цялата магистрала, Караджов отговори, че вероятно е бил предизборен период.

Според Караджов текущият ремонт и поддръжката на републиканската мрежа трябва да бъдат подновени незабавно, а към днешна дата те са сведени до аварийна поддръжка. През миналата седмица с различни хватки парламентът отложи приемането на решение, с което да бъдат първоначално изплатени 50% от дължимите суми на пътните фирми за ремонт и поддръжка на пътищата. Това доведе до протести на превозвачи - първо на 7 април на прохода Витиня, който след това се пренесе частично пред Народното събрание. Премиерът Кирил Петков излезе да говори с недоволните шофьори, за да ги увери, че парламентът ще реши казуса през настоящата седмица, но само ако срещу отпускането на средства има механизъм за контрол, че ремонтите на хартия се извършват на практика. Как ще се правят въпросните проверки засега е неизвестно.

Дневник