Българска браншова камара "Пътища", която представлява пътните фирми в страната, обяви, че започва протести утре (13 април) на територията на цялата страна и пред Народното събрание. Намеренията си за протести камарата обявява в декларация до председателя на Народното събрание Никола Минчев, премиера Кирил Петков и финансовия министър Асен Василев.

"В последните дни станахме свидетели на процеси, протичащи в Народното събрание, които ще доведат до необратими последици за пътната мрежа. След близо една година липса на разплащания от страна на държавата към сектор "Пътища" в Народното събрание постъпи проект за решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция "Пътна Инфраструктура" (АПИ) за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа, който получи подкрепата на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. През изминалата седмица народните представители в пленарната зала показаха липсата на политическа воля, неглижиране и абсурдното поведение към пътностроителния бранш и отново поставиха в безизходица близо 100 хиляди заети", уточняват от камарата повода за започване на протести.

АПИ е блокирана, както твърди регионалният министър Гроздан Караджов, да възлага ремонти и поддръжка на пътната мрежа заради "правна нестабилност" на договорите с пътните фирми, сключени по времето на третото управление на ГЕРБ и обявени за нищожни по времето на управлението на служебния регионален министър Виолета Комитова. Заради тази "правна нестабилност", идваща не от самите договори, които според Караджов и фирмите са напълно законни, министърът поиска от Народното събрание да даде зелена светлина на АПИ да може да разплати поне 50% от дължимото към пътните фирми за свършената досега работа, за да не остават пътищата без поддръжка. Следващата седмица се очаква развръзка по казуса, който се оказа поредната разделителна линия в управляващата коалиция - основно между "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ", като "Продължаваме промяната" настоя пари да се плащат на фирмите само срещу контрол. "Има такъв народ" пък твърди, че средствата са заложник за избора на нов управител на Българската народна банка (БНБ).

Според камарата бламирането на решението е поставило сектор "Пътища" в "заложнически капан заради политически разногласия, като състоянието на републиканската пътна мрежа и липсата на каквито и да било дейности, свързани с ремонт и поддържането ѝ, се дължи на решенията на действащото правителство на Република България", се подчертава в декларацията и се допълва, че бездействието на държавните институции е довело до освобождаването на значителен брой експерти и служители на пътните фирми.

Допълва се, че прехвърлянето на проекта за решение от комисия на комисия в Народното събрание застрашавало националната сигурност на България и създавало предпоставки за животозастрашаващи ситуации и загуба на човешки животи. "Кой ще понесе отговорността за това", питат от камарата.

"Назначаването на допълнителни комисии за проверка на договорите и изпълнените дейности показва неуважението на държавата към експертите, работещи в пътната администрация. Обезсмисля се трудът им и се вменяват неправомерни деяния чрез твърденията за незаконосъобразност на претендираните плащания. Недопустимо е близо 100 хил. души, заети в пътния бранш, да бъдат прокламирани като престъпници и да бъдат поставяни в подобна ситуация", се подчертава още в декларацията, която е подкрепена и от Българска браншова асоциация "Пътна безопасност".

Те призовават Народното събрание да "влезе във функциите си", като приеме проекта за решение и даде възможност на правителството да изпълни ангажиментите си. "Разчитаме на Вашата добросъвестност и Ви призоваваме да предприемете своевременни действия по разрешаване на поставените проблеми, изплащане на дължимите суми на всички фирми от бранша и адекватното управление и поддържане на пътната мрежа на Република България", настояват двете браншови организации.

Дневник