Водещата формация в управляващата коалиция "Продължаваме промяната" ще предложи на партньорите си в коалицията над 600 млн. лв. от парите за пътищата да се изплатят веднага на пътните фирми, а останалите 50% да минават през парламентарни комисии и да се изплащат, след като има доклад на експерти, че строителните дейности са реално извършени. Това заяви премиерът Кирил Петков пред журналисти преди среща с представители на малки превозвачи на Гара Яна край София.

"Последното нещо, което искаме да направим, е да платим едни пари за дейности, които не са извършени или не са извършени напълно. Но първите средства, 50% от тези средства предложихме на нашите коалиционни партньори, включително "Има такъв народ", в четвъртък да мине санирането (оздравяването) на тези договори, обаче под условие че вторите 50% минават през парламентарен отчет. Предложението е в четвъртък това решение да бъде гласувано в пленарна зала", поясни премиерът.

Кирил Петков обясни защо се среща само с малки превозвачи на Гара Яна, понеже от Българска браншова камара "Пътища", която представлява пътните фирми, не са получили покана за срещата. "За мен е много важно да говоря точно с малките превозвачи. Това са хората, които си изкарват хляба всеки ден с най-голяма трудност, и искам да чуя от първо лице кои са основите им проблеми, както и да обясня ситуацията с пътищата, която се случва в последната седмица", посочи той.

Браншова камара "Пътища" настояват да се срещнат с премиера утре, за когато е организиран национален протест на пътните строители пред Народното събрание и в много други части на страната. Вчера "Автомагистрали - Черно море" и други строителни фирми също обявиха, че подновяват протестите си и заплашват с блокади.

Агенция "Пътна инфрасктруктура" (АПИ) е блокирана, както твърди регионалният министър Гроздан Караджов, да възлага ремонти и поддръжка на пътната мрежа заради "правна нестабилност" на договорите с пътните фирми, сключени по време на третото управление на ГЕРБ и обявени за нищожни по време на управлението на служебния регионален министър Виолета Комитова. Заради тази "правна нестабилност", идваща не от самите договори, които според Караджов и фирмите са напълно законни, а от възложените от ГЕРБ обществени поръчки, Караджов поиска от Народното събрание да даде зелена светлина на АПИ да може да разплати поне 50% от дължимото към пътните фирми за свършената досега работа, за да не остават пътищата без поддръжка. Казусът се оказа поредната разделителна линия в управляващата коалиция - основно между "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ", като "Продължаваме промяната" настоя пари да се плащат на фирмите само срещу контрол. "Има такъв народ" пък твърди, че средствата са заложник за избора на нов управител на Българската народна банка (БНБ).

Запитан за избора за управител на БНБ, премиерът отбеляза, че когато има конфликт за номинации, много по-добре е "Има такъв народ" да отдръпне номинацията на Любомир Каримански и "да се седне, да се говори и да се избере една номинация, зад която застава цялата коалиция". "В момента г-н Каримански има подкрепата само на един от четирите коалиционни партньора", подчерта Кирил Петков.

Дневник