Изходният код на машините за гласуване ще бъде предоставен на хората, участващи в процеса по удостоверяването им, както е записано в Изборния кодекс. Заповедта за това ще бъде подписана от министъра на електронното управление Божидар Божанов, съобщи той пред ресорната парламентарна комисия. Министърът обясни, че на последните два избора това не е било спазено, а той е попитал Централната избирателна комисия защо и има ли пречки процедурата да се изпълнява по закон.

Преди последните парламентарни избори на 14 ноември 2021 г. Божанов като кандидат-депутат от "Демократична България" се оплака, че не е получил достъп до кодовете, както законът предвижда за експерти, излъчени от участващите в изборите партии и коалиции.

Екип и приоритети

Пред депутатите Божанов представи екипа си в министерството. Гергана Колешанска е началник на политическия кабинет, а заместник-министри са Адриана Попова и Александър Йоловски.

"Това са хора, които през последните много години са работили за електронното управление със сърце и душа", заяви Божанов.

Основни законопроекти, които си постави за цел да бъдат изготвени и приети, са:
- Закон за електронното управление
- Закон за електронната идентификация в съответствие с европейските разпроредби и приложението за електронна идентификация, което се разработва
- Закон за киберсигурност

Стратегия за електронно дистанционно гласуване

Божанов бе попитан докъде е придвижен проектът за дистанционно електронно гласуване, който е приет през 2016 г. в пътната карта за електронно управление.

"Първата стъпка е анализ, който е направен и приет, следващата стъпка е подготовка на техническо задание. То не е прието през последните две години и половина. Предадено е от изпълнителя, след което ЦИК и Държавна агенция "Електронно управление" (ДАЕУ) си го подават. Когато встъпихме в длъжност топката беше в ДАЕУ. От вчера с всички отразени коментари и промени е в ЦИК с желание да приемем и преминем към възлагане на система за пилотно електронно гласуване, както е заложено в коалиционното споразумение. Решението дали да се използва е на Народното събрание", каза Божанов.

Правителството няма да определя кои новини са фалшиви

Преди близо месец Божанов заяви, че министерството, което наследи Държавна агенция "Електронно управление", започва политика срещу хибридни атаки, която ще включва дигитални умения и грамотност за обществото, за да може то да различава фалшиви от истински източници. Днес Павлин Кръстев от ДПС попита как правителството ще филтрира кои новини са фалшиви и дали ще има "връзка с даден кръг, който ще казва тези новини са верни, а тези - не".

Божанов подчерта, че в своя публикация изрично е посочил, че правителството не трябва да решава коя новина е вярна и коя не.

"Няма да преценяваме ние или "Фейсбук". Това е кутията на Пандора, не искаме да я отваряме. Предложили сме Фейсбук да е по-прозрачен - да показва защо дадено съдържание е препоръчано. Проблемът не е, че една новина е вярна или невярна. Въпросът е да няма неавтентично усилване на тези новини, т.е. фабрика от тролове, които споделяйки или харесвайки едни новини, да ги изкарват от алгоритъма, с който да се прецени дали истински хора ги захранват с действия, или са фалшиви", каза Божанов.

Добави, че препоръките на министерството са "Фейсбук" да е по-прозрачен за това какво и защо препоръчва и да взима предвид повече фактори в оценката си на координирано неавтентично поведение. По думите му приложението на социалната мрежа в момента куца значително, като посочи, че в официалния доклад за януари в целия свят са открити 3 фалшиви профила, свързани с пропагандни методи. "Това очевидно е несериозно", обобщи Божанов.

Здравно-информационната система е изпълнена на високо ниво

Божанов бе попитан за резултати от анализа на работата на държавната фирма "Информационно обслужване". Той е показал, че по доста обществени поръчки, възложени от фирмата има спестяване на средствата спрямо листваните цени. Ключови системи като здравно-информационната система са изпълнени на високо ниво, като тези оценки са базирани на външни доклади.

Над 60% от компютрите в администрацията са над петгодишни

Над 60% от компютрите в администрацията са на над 5 г., като планът е да бъдат подменяни поетапно с рамкови договори, с които могат да бъдат доставяни лаптопи на конкурентни цени. Днес Министерски съвет е приел доклад за информационните ресурси в администрaцията.

Toй включва данни за хардуерните устройства, софтуера и информационните системи в администрациите, софтуерните лицензи, хоризонталните и централизираните системи на електронното управление, регистрите в администрациите, споделената комуникационно-информационна инфраструктура за нуждите на електронното управление, електронните административни услуги.

В отчета са разгледани също и състоянието на мрежовата и информационната сигурност, както и наличният човешки ресурс, като основни фактори за развитие на политиките за електронното управление и повишаване на доверието към предоставяните електронни административни услуги.

Дневник