Комисията по конституционни и правни въпроси отхвърли предложен от ДПС законопроект за изменение на Закона за обществени поръчки (ЗОП), с който да се премахнат инхаус поръчките и рамковите споразумения от закона като начини на вътрешно възлагане от държавни институции на различни дейности без обществени поръчки.

Скорошен анализ на Министерството на финансите показа, че само за три години от 2018 г. до 2021 г. без обществени поръчки държавата и общините са възложили на частни изпълнители дейности на стойност 5.6 млрд. лв. В същото време възлагането на близо една трета от обществените поръчки в България е станало по процедури, в които е участвал само по един кандидат. Резултатите от извършена проверка са показали, че около 27% от обявените обществени поръчки в страната се възлагат в процедури с една-единствена подадена оферта.

Близо девет месеца след като ГЕРБ вече не е на власт ДПС внесе два законопроекта, които според мотивите бил израз на политиката му срещу "модела джипка", практикуван от бившия премиер Бойко Борисов. С промените се предлага да отпадне възможността за пряко възлагане на фирми, свързани с възложителя. Тази възможност, допускана от европейското законодателство по изключение за малки поръчки, беше използвана широко от третия кабинет на ГЕРБ при възлагане на строителство на магистрала "Хемус" , замаскирано като договори за наем на техника и персонал.

Георги Николов, изпълнителен директор на Агенцията за обществени поръчки, който беше поканен в комисията да даде становище по темата, каза, че агенцията не подкрепя да се премахне от закона инхаус възлагането, тъй като по думите му прилагането му е облекчение за възложителя и спестява ресурси. Според него основният проблем в инхаус възлаганията не бил законов. Николов допълни, че рамковото споразумение, което е друг начин за възлагане на дейности без обществени поръчки, също не трябва да се премахва, защото чрез него се осъществяват икономии от мащаба и се спестява време.

Представител на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) заяви, че становището на сдружението е инхаус възлагането и рамковото споразумение да останат в закона. Представителят на НСОРБ каза, че то винаги е подкрепяло ясни и прозрачни обществени поръчки.

Заместник-министърът на финансите Андрей Цеков, който също присъстваше на заседанието на комисията, отбеляза, че основният проблем с инхаус възлагането и рамковите споразумения е конкуренцията. "Те (инхаусът и рамковите споразумения) произтичат от европейската практика, така че нашите възможности за реакция спрямо потенциалните конкурентни дефицити са ограничени от правната рамка, която ни задава Европейския съюз", посочи Цеков.

По думите му друга тема е начинът, по който се прилагат. При инхаус възлагането основният проблем бил свързан с хипотези, в които то се използва за заобикаляне на закона най-вече чрез превъзлагане на поръчките. За тази цел Агенцията за обществени поръчки съвместно с Министерството на финансите са разработили законопроект, който не засяга само инхауса и рамковите споразумения, а е по-всеобхватен. "В контекста на този законопроект сме предвидили ограничаване на превъзлаганията, изясняване на статута на търговските дружества, които изпълняват инхаус договори и ясното им дефиниране като възложител, така че всички поръчки, необходими за изпълнението на инхаус възлагания, било те за доставка на материали или услуги, или за строителство, да бъдат осъществявани в условията на ЗОП, така че да се гарантира максимална конкуренция при разходването на този публичен ресурс", каза още той и подчерта: "Предвидили сме инхаус изпълнителите да докажат, че разполагат с необходимите ресурси да изпълнят самостоятелно възложените им поръчки. Аз не съм лично привърженик на инхаус възлагането, считам, че евродирективата наистина отваря кутията на Пандора", подчерта Цеков.

От своя страна депутатът от БСП Крум Зарков каза, че законопроектът на ДПС повдигал важни въпроси и заслужава да бъде разгледан много сериозно. Той настоя, че инхаус поръчките не могат да се заличат, защото те са предвидени от еврозаконодателството. "Инхаус процедурите са част от онова еврозаконодателство, което ние изопачихме. Търсят се вратички, за да се избегне ЗОП. Какво е решението - да се направи законова поправка, която постановява, че изпълнителите трябва да имат капацитет да извършват голяма част от дейностите. За рамковите споразумения - не разбирам защо ДПС иска да ги заличи, те са различни от инхауса. Никой закон не може да бъде спасен от този, който го прилага. Заличаването от текста не е възможно заради еврозаконодателтвото", изтъкна Зарков, който е юрист.

Депутатът от ДПС Хамид Хамид му отвърна, като каза, че изказването на Зарков било компетентно. По думите му рамковото споразумение е прилагано навсякъде като процедура, като през последните години в България било придобило вид на картелно споразумение. "Отново няма контрол върху тези рамкови споразумения. Искаме да поставим темата - тя не е само за предизборни кампании", посочи Хамид.

Депутатът от "Има такъв народ" Андрей Михайлов благодари на ДПС, че повдигнали въпроса. "Да унищожим един институт, вместо да увеличим контрола - това е дилемата, пред която сме изправени. Не мисля, че това е добра идея да се унищожи. Този институт за инхаус възлагането може да бъде използван като законосъобразен инструмент. Проблемът е в превъзлагането и там бяха идентифицирани множество противоправни действия. Самото съществуване на инхаус процедурите не трябва да се поставя под въпрос, а да се повиши контролът. По отношение на рамковите споразумения - не можем да стигнем до заключението, че там има картелни споразумения. Имаме подозрения. Отмяната на института не следва да се прави", настоя Михайлов.

Дневник