След като вчера Народното събрание не успя да реши казуса с поддръжката на пътищата и разплащането на дължимото към пътните строители, отхвърляйки и трите проекторешения - на Комисията по конституционни и правни въпроси, на Комисията по регионално развитие, както и първоначалното предложение по темата, внесено от депутати от "Продължаваме промяната", "Има такъв народ" и БСП, въпросът продължи да вълнува депутатите и през днешния парламентарен ден.

Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната" обяви, че следващата седмица ще бъде внесено проекторешение, което ще се доближава "максимално много" по съдържание до това на правната комисия, което събра и най-много гласове "за" в пленарна зала (103). От "Има такъв народ" също ще внесат свое предложение, но добавиха и че ще настояват за създаването на временна комисия към Народното събрание, която ще проверява задълженията и ще одобрява плащанията на всички министерства. Според тях тя трябва да бъде оглавявана от опозицията, за да може контролът да е още по-строг.

Депутатите от партията на Слави Трифонов представиха своите намерения минути след като техният кандидат за Българската народна банка Любомир Каримански не бе избран за поста.


Изявлението им започна с думите, че за разлика от коалиционните им партньори те никога не си си позволявали да залагат едно нещо за сметка на друго и добавиха, че именно поста на управител на БНБ е бил "разменната монета" за парите за пътностроителните фирми.

Председателят на парламентарната група на "Има такъв народ" Тошко Йорданов обяви, че в деловодството на Народното събрание вече е внесено проекторешение, с което да се "отпуши" ремонтите на пътищата и новото строителство. По думите на Йорданов техния вариант е "най-чистият" и включва изплащането на парите за пътните строители да се извърши с постановление на Министерски съвет.

Йорданов допълни, че "заради намеците, че има икономическа изгода за "Има такъв народ" от въпросното проекторешение, парламентарната група внася предложение за създаването на временна комисия, която да следи, да одобрява всички големи плащания на всички министерства. "Ние предлагаме това, за да е честно за нас и за да може всички български граждани да са спокойни, че нито едно министерство няма да си позволи да направи някаква далавера". По думите му министерството на иновациите и растежа разполага с близо 13 млрд. лева, а в "министерството на финансите се харчат едни пари, които не знаем как се харчат".

"Това предложение изчиства тези въпроси. Да видим дали колегите борци за нулева толерантност на коруцията ще подкрепят това, което наистина слага нула на корупцията", коментира Йорданов и добави, че според него може да се обмисли вариант председател на комисията да бъде човек от опозицията, за да още по-строг контрола.

"Ако тези предложения не бъдат подкрепени, можем да имаме обосновано съмнение, че някой в тази държава се опитва да прави неща на скрито и че някой в тази държава, говоря за коалиционните ни партньори, въобще не осъзнават отговорността, която имат като управляващи, рискувайки живота на хората по пътищата по този начин", завърши Йорданов.

По-рано Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната" обяви, че формацията му подготвя друго проекторешение, което максимално да се доближава до това на комисията по Конституционни и правни въпроси, отхвърлено вчера от Народното събрание.

"Правният абсурд е забъркан от ГЕРБ и патриотите преди две години. В момента се опитваме да го развържем и затова стига до това парламентът да намери решение. Говорим за страшно много пари, публичен ресурс, който трябва да бъде защитен максимално, затова този гарант трябва да бъде Народното събрание", коментира Ананиев.

Депутатът от БСП Борислав Гуцанов също увери, че решение за разплащанията с пътно-строителните фирми ще има още следващата седмица. "Силно се надявам, че пътищата наистина ще се строят на разумните цени, на реалните, и ще бъдат изграждани качествено, а не това, което се случваше през последните 10 години".
Гуцанов посочи, че парламентът може да реши да бъдат дадени средствата на пътните фирми по сключените вече договори и след това парите да минат през актуализацията на бюджета, която предстои през следващите седмици, но подчерта, че трябва да има ясен контрол. "Ще направим така, че фирмите да си получат парите, да са спокойни и да няма повече подобни ситуации, в които ни е вкарало предното управление на ГЕРБ", каза той.

С публикация във "Фейсбук" премиерът Кирил Петков заяви, че предложението за частично разплащане към пътните фирми ще бъде внесено повторно в парламента. Той се срещна в четвъртък с представители от бранша, скоито се разбраха до 30 юни фирмите да получат всички дължими суми по вече извършени ремонти.

Първоначалното предложение по вносител беше допълнителните плащания да стават след решение на Министерския съвет. Заради различия в коалицията последваха редакции в комисията по правни въпроси и комисията по регионална политика, и в крайна сметка проектите относно разплащанията с фирмите бяха в три варианта.

Проектът за решение на правната комисия предвиждаше веднага да бъдат разплатени 50% от дължимите суми (около 550 млн. лв.) по сключените договори за текущ ремонт и поддръжка, а останалите 50% от дължимото да бъдат разплатени, когато се установи, че строителните дейности са реално извършени. В предложението беше предвидено да се разплатят и 100% от задълженията към пътните фирми за поставени мантинели, пътни знаци и хоризонтална маркировка.

Спешността на проблема идва от това, че 34 договора за текущ ремонт и поддръжка с пътните фирми са прекратени с анекси, част от които влизат в сила на 29 април, а други - на 30 юни, като действието на договорите първоначално е било до 2023 и 2025 г.

Дневник