След като миналата седмица депутатите отхвърлиха двете проекторешения на управляващите за плащането на строителните фирми по договорите с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за поддръжка и ремонт на пътищата за малко над 1 млрд. лв., в предстоящите три работни Народното събрание ще направи нов опит да реши казуса. Вместо обаче да се обединят около едно работещо предложение коалицията отново предлага на парламента да гласува две решения - едното на "Продължаваме промяната" и "Демократична България", с подкрепата на БСП, а другото - на "Има такъв народ". Те бяха внесени в деловодството на Народното събрание още петък и още утре предстои да бъдат разгледани от парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

Двете предложения се различват именно в часта, уреждаща плащанията към изпълнителите. Предложението на "Продължаваме промяната" предвижда агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да заплати от бюджета си 50% от сумата по договорите, сключени за ремонт и поддръжка на пътищата, както и 100% от всички задължения, възникнали по договорите за доставка и монтаж на пътни знаци и мантинели. Останалите 50% за парите за пътни ремонти да бъдат изплатени след решение на Народното събрание въз основа на доклад, изготвен от междуведомствена работна група за установяване на реално изпълнените дейности и становище на парламентарната комисия по превенция и противодействие на корупцията. От текста на документа се вижда още, че идеята на "Демократична България" 50% от средствата да се разплатят при условие, че изпълнителят поеме 6-годишен гаранционен срок, не е получила одобрение.

По същество проекторешението е почти идентично с това на правната комисия, което бе гласувано миналата седмица и събра най-много гласове "за" в пленарна зала (103). По думите на премиера Кирил Петков именно то гарантирало работещ механизъм за прозрачно изразходване на средствата пред очите на цялото общество. С него се дава одобрение на АПИ да продължи да възлага дейности по сключните договори за поддръжка и монтаж на пътищата, както и да подсигури завършването на всички започнати дейности, възложени въз основа на действащите към момента договори.

За разлика от проекторешението на "Продължаваме промяната", това на "Има такъв народ" включва само две точки - с първата се одобрява АПИ да възложи нови действия по сключените договори за поддържане на пътищата, полагането на маркировка и поставянето на пътни знаци, включително като сключва допълнителни споразумения, а с втората - да се подсигури завършването на всички започнати дейности, възложени въз основа на действащите към момента договори за извършване на поддържане на пътища. Във въпросното проекторешение не се споменава нищо за неизплатените над 1 млрд. лева на на пътно-строителните фирми. То обаче ще даде възможност на АПИ да завърши всички започнати през изминалата година 287 ремонта по пътищата в страната, обясни на брифинг по-рано днес зам.-минситърът на регионалното развитие и благоустройството Явор Пенчев.

В същото време обаче от партията на Слави Трифонов предлагат да бъде създадена временна комисия за проверка на задължения и одобряване на плащанията по договори с първостепенните и второстепенните рапоредители на бюджет, както и с дружествата с държавно участие в капитала. Според вносителите комисията би могла да предотврати незаконосъобразното и нецелесъобразното разходване на публични финанси.

"Ние предлагаме това, за да е честно за нас и за да може всички български граждани да са спокойни, че нито едно министерство няма да си позволи да направи някаква далавера", коментира в петък председателят на парламентараната група на "Има такъв народ" Тошко Йорданов и добави, че според него може да се обмисли вариант председател на комисията да бъде човек от опозицията, за да още по-строг контрола.

Дневник