След двучасов дебат в парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно управление, управляващото мнозинство най-накрая успя да са обедини около едно проекторешение, с което да бъде решен казусът с изплащането и контрола на общо над 1 млрд. лв. към пътни фирми за стари договори за текущи ремонти. Разгледани и гласувани бяха и двете проекторешения - на "Продължаваме промяната" и на "Има такъв народ", но след нанесени редакционни поправки предложението на най-голямата парламентарна група събра необходимото мнозинство и бе одобрено с 9 гласа "за". Този четвъртък предстои и гласуването му в пленарна зала.
Както бе договорено на коалиционен съвет късно снощи проекторешението предвижда агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да заплати още сега 50% от сумата по договорите, сключени за ремонт и поддръжка на пътищата, а останалата половина от сумата да се плаща след доклад на комисията по регионална политика в парламента, а не по превенция и противодействие на корупцията, както предвиждаше първоначално предложението на "Продължаваме промяната" от края на миналата седмица. Комисията обаче няма да разглежда всеки отделен договор, а ще дава становища по доклада на междуведомствената група, сформирана от вицепремиера и регионален министър Гроздан Караджов, която от повече от месец обследва договорите и качеството на изпълнението на работата.
С новото проекторешение се дава зелена светлина на АПИ да продължи да възлага дейности по сключените договори за поддръжка и монтаж на пътищата, както и да подсигури завършването на всички започнати дейности, възложени въз основа на действащите към момента договори без парламентарен контрол.По същество проекторешението е почти идентично с това на правната комисия, което бе гласувано миналата седмица и събра най-много гласове "за" в пленарна зала (103). По думите на премиера Кирил Петков именно то гарантирало работещ механизъм за прозрачно изразходване на средствата пред очите на цялото общество.
За разлика от предишните заседания на комисиите, този път представителите на управляващото мнозинство демонстрираха единомислие по отношение на новите предложения. Според тях това предложение е "балансирано" и "разумно" като дава възможност "да бъде отпушена" ситуацията с пътната поддръжка, каквато в момента няма, но и да дава възможност за последващ контрол и "тежки проверки" на договорите. Манол Генов от БСП призова членовете на опозицията да "вложат гражданска доблест и съпричастност със ситуацията по пътищата" и да подкрепят решението.
Опозицията от своя страна излезе с различни аргументи против. Според "Възраждане това, което се предлага било "антикорупционна практика" заради съмнението за действителност на договорите. Според ГЕРБ решението
ще създаде прецедент в Народното събрание, тъй като всеки министър би могъл да вкарва подобни санкции по всякакви казуси, а пък от ДПС са на мнение, че този тип решения не са от компентенциите на законодателния орган и на комисията.
Тъй като финалните текстове на проекторешението с редакционните корекции бяха изчетени по време на самото заседание от Снежанка Траянска от "Има такъв народ", а не бяха представени предварително на членовете на комисията, от опозицията намериха нов повод да отправят укор към председателя ѝ Настимир Ананиев ("Продължаваме промяната") и призоваха при следващи подобни случаи да получават доклад от срещите на коалиционните съвет, за да се запознават предварително с решенията им.
Миналата седмица също се стигна до подобен проблем в пленарна зала след като вместо един депутатите трябваше да дебатират по три проекта на решение - на правна комисия, на бюджетна комисия и на комисията по регионална политика, тъй като вместо да заседават заедно, комисиите заседаваха поотделно и на финала имаше различни решения. В крайна сметка депутатите дебатираха до полунощ и не одобриха нито едно от трите предложения.
Дневник
Коментари
Добави коментар