Докато френският президент Еманюел Макрон и Марин Льо Пен се отправят към балотаж за президент на 24 април, обещавайки да се справят с високата инфлация, анализ на данните от гласуването от първия тур показва, че крайнодсната претендентка е с предимство в райони с ниски доходи, най-силно засегнати от нарастващите разходи.
Усещайки разочарованието на хората от растящата инфлация, Льо Пен насочи кампанията си от обичайното си антиимиграционно, евроскептично послание към това как ще помогне за възстановяване на семейните бюджети.
Макрон спечели 27.8% от гласовете срещу 23.2% на Льо Пен на първия тур на гласуването в неделя, но имаше големи регионални различия с изборни "фронтови" линии, очертани по местните икономически, социални и демографски контури.
Демографският анализ на резултатите показа, че обещанието на Льо Пен има най-голям отзвук в райони с по-нисък жизнен стандарт, където повече хора не завършват гимназия, имат по-ниска продължителност на живота и страдат от повече престъпления.
Анализът също така предполага, че Макрон трудно ще достигне до избиратели извън неговата база от образовани градски жители от средната класа.
В своя анализ "Ройтерс" използва алгоритъм за машинно обучение, за да класира 45 демографски и икономически променливи според това колко добре те са свързани с резултатите на кандидатите в регионалните административни райони, известни във Франция като департаменти.
Както и през 2017 г., икономическото благосъстояние и нивата на образование бяха ключови определящи за това дали различни групи клонят към Макрон или Льо Пен, въпреки че връзката с по-високия стандарт на живот беше по-силна този път за Макрон.
Обратно, Макрон се справи по-зле, а Льо Пен значително по-добре, в райони с по-голяма бедност. Средно 12.7% от населението живее в бедност в райони, където Макрон е на първо място, и 16%, в които Льо Пен получава най-много гласове.
С рекордно висока инфлация, проучванията многократно показват, че намаляващата покупателна способност е основна грижа на избирателите пред изборите.
Официалните правителствени данни показват, че Франция отбеляза значително подобряване в брутния разполагаем доход по време на мандата на Макрон, въпреки че скокът на инфлацията през последните шест месеца бързо го изяжда.
Но слабите му резултати в местата с висока безработица и ниски доходи подсказват, че той е най-добре да обърне тенденцията с различни послания и обещания за помощ.
Правителствен пакет от 25 милиарда евро (1% от икономическата продукция на Франция) за подпомагане на хората да се справят с високите цени на енергията и инфлацията, е направил малко за облекчаване на притесненията на избирателите.
Факторът, най-тясно свързан с представянето на Льо Пен, е продължителността на живота, която често служи като барометър за общо икономическо и социално благополучие. В департаментите, където Льо Пен беше на първо място, жените имат продължителност на живота с една година по-къса от тази в местата, където Макрон спечели.
В двата индустриални северни департамента, където Льо Пен се представи най-добре - Ен и Па-дьо Кале - продължителността на живота на жените беше две години под средната за страната. В Ен, където Льо Пен постигна най-добрия си резултат в първия тур с 39% от гласовете, близо 30% от жителите нямат дипломи за завършено средно образование, в сравнение със средно за страната от 21%.
Първото място за кампанията след гласуването в неделя бе среща на Макрон в бедния северен град Денен.
Отправяйки се към балотажа, и Макрон, и Льо Пен ще търсят и гласове на поддръжниците на лидера на твърдолевия Жан-Люк Меланшон, който се нареди на трето място в първия тур точно след Льо Пен с 22% от гласовете.
Ветеранът се е справил най-добре в градските райони с по-висок дял на младите, завършили висше образовани гласоподаватели, които смятат, че Макрон се е отклонил твърде надясно за техния вкус.
Меланшон спечели почти половината от гласовете в североизточното парижко предградие Сен - Сен Дени, където имигрантите съставляват повече от 30% от населението - най-големият дял във Франция.
С тези гласове, Льо Пен и Макрон първо ще трябва да убедят хората в департамента просто да си направят труда да гласуват, тъй като въздържалите се там са и повече, отколкото навсякъде другаде извън Корсика.
Ройтерс/Дневник
Коментари
Добави коментар