Над 71 хил. тона украинска царевица бяха натоварени на кораб в румънското черноморско пристанище Констанца, за първи път от началото на войната, съобщи Ройтерс.

Тъй като морските пристанища на Украйна са блокирани, четвъртият по големина износител на зърно в света е принуден да изпраща пратки с влак през западната си граница или през малките си пристанища на река Дунав към Румъния.

"Подкрепата на украинския износ на зърно означава предотвратяване на колосална вълна от глад в света, предизвикана от блокирането на украинските пристанища", каза президентът на пристанищния оператор в Констанца Виорел Панайт.

В четвъртък премиерът Кирил Петков предложи на украинския президент Володимир Зеленски да използва пристанище Варна за износ на украинското зърно.

Констанца има един от най-бързо зареждащите терминали за зърно в Европа, който може да обработва до 70 хил. тона на ден, както и терминал за обработка на минерали, каза Панайт, който е и президент на Асоциацията за бизнес на пристанище Констанца.

По-рано през седмицата операторът завърши товаренето на около 35 хил. тона украинска желязна руда, като се очаква втори кораб да бъде натоварен около 15 май.

До момента в Констанца са изпратени около 80 хил. тона украинско зърно, като други 80 хил. са на път. За да може да поеме украинските товари пристанището е трябвало да подобри свързващата инфраструктура.

"Инфраструктурата около пристанището е проблем за цялата икономическа дейност в Румъния... бавният достъп генерира допълнителни разходи в тези индустрии", казва Панайт.

Той приветства плановете на румънското правителство за рехабилитация на няколко жп линии, свързващи пристанищата с украинската граница.

Дневник