Предстои протест и на работодатели, и на превозвачи на 18 май, а редовността на градския транспорт в София е под въпрос.

Така изглежда към тази сутрин ситуацията с масовото недоволство относно цените на енергоносителите и на горивата.

Превозвачите, които бяха струпали вчера автобуси на входа на столицата, днес се отказаха да продължат с демонстрацията. Заканиха се обаче, че обявеният предварително общонационален протест, който трябва да се състои на 18 май, не се отменя.

Вчера те не бяха допуснати от полиция и жандармерия да влязат в града, като се оплакаха от безпрецедентен полицейски произвол - не било спазено правото им да протестират, нещо за което са имали уведомление. Още снощи обаче входът откъм магистрала "Тракия" започна да се отпушва. Превозвачите мотивираха отказа си с продължаване на протестните действия и днес с това, че не искали да се нагнетява допълнително напрежение.

Тяхното искане е намаляване наполовина на акциза за горивата, както и временно да отпадне биокомпонентата от цената на горивата. От правителството обаче вече нееднократно заявиха, че по отношение на акциза България не среща разбиране в Европейската комисия. А пък от кабинета отказват премахването на биокомпонентата.

Превозвачите недоволстват също така и от разширяването на обхвата на тол системата.

За съвместен протест на 18 май се стягат и работодателски организации.

"Протест има, защото ножът е опрял до кокала. Заявили сме 15 000 души и 200 автобуса за 18 май. Исканията на работодателите са за програма за компенсиране на високите цени на тока. Имаме неясни уверения, че помощта ще продължи през май.

Само свръхпечалбите в АЕЦ "Козлодуй" са достатъчни да покрият цялата програма за компенсации на всички небитови потребители - 663 000".

Това заяви председателят на Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ) Васил Велев от АИКБ в ефира на Нова нюз.

По думите му дългосрочните договори в момента у нас са на нерегулирано високи цени. "ЕС казва, че мерките трябва да продължат докогато е необходимо. Затова трябва да има специално облагане на неочакваните печалби в енергетиката.

Само за днес цената на ел. енергията на мегаватчаса е със 100 лева отгоре. Цената за месец май по договора с "Газпром" трябва да е 123 лева, а ако е чрез договор с посредници - 175 лв. Ние не знаем на 11 май какво сме изхарчили като газ за първите 10 дни на предприятията ни", подчерта той.

По отношение на превозвачите Велев смята, че се говори с полуистини.

"ЕК разглежда възможност за намаляване на акцизите под минимума. Трябваше да има анализ на функциониране на тол системата. Вдигането на таксите повсеместно при всички други кризи не беше добра идея. Стига се до обедняване на хора.

Намаляването на ДДС няма да подобри ситуацията за небитовите потребители", коментира Велев.

Транспортът в София минава на лятно разписание

Заради недостиг на средства, високите цени на горивата и задълженията на транспортните фирми пък се очаква градският транспорт на София да се разреди. Очаква се още от 1 юни, вместо от 15-и, както обикновено, возилата да преминат към лятно разписание. По думите на столичния кмет Йорданка Фандъкова само задълженията на транспортните дружества в момента са в размер на 144 млн. лв. Градският транспорт отдавна е с намалели приходи, като първоначалната причина за това бе COVID пандемията и съответно намаляването на пътникопотока. 

Тази сутрин Зафир Зарков, зам.-председател на комисията по транспорт в общинския съвет допълни, че в момента 36 на сто от приходите на СО отиват за субсидиране на градския транспорт и държавата трябва да подпомогне тази обществена услуга. 

По думите на Зарков има риск да не бъдат изплатени заплатите на служителите в градския транспорт, тъй като не достигат посочените вече от Фандъкова 144 млн. лв. 

"Ако няма адекватно отношение от страна на правителството и ги няма тези разговори, които постоянно търсим, безспорно това ще доведе както до затруднение с изплащане на възнагражденията, така и с интервала на движение, което води неиминуемо до влошаване на транспортната услуга", посочи той.

При най-лошия сценарий последиците ще са блокиране на града - заради трафика, както и допълнително замърсяване на въздуха.

Снощи ръководството на синдиката КТ "Подкрепа" обсъди с представители на транспортните дружества в София провеждането на протестни действия. Служителите в четирите транспортни общински дружества също излизат на протеста на 18 май.

Клуб Z