Единодушно с 10 гласа "за" Конституционният съд (КС) допусна за разглеждане искането на главния прокурор Иван Гешев да бъдат обявени за противоконституционни промените в Закона за съдебната власт (ЗСВ), с които се закрива спецправосъдието.
Гешев оспори решението на Народното събрание, с което бе решено специализираните структури да бъдат закрити, а след обнародване на промените в Закона за съдебната власт те трябваше да влязат в сила на практика 3 месеца по-късно - от 29 юли.
Решението на Конституционния съд да допусне до разглеждане искането на главния прокурор може да доведе до забавяне на множество процедури, свързани със закриването на специализираните структури и да повлияе както на преназначаването на магистратите в други съдилища и прокуратури, така и за преместването на делата в други съдилища и прокуратури по компетентност.
Висшият съдебен съвет вероятно ще "замрази" всички процедури по преназначаване на магистратите, докато Конституционният съд не се произнесе с решение, а не е известно и какво ще се случи с преместването на делата и как ще бъде организирана работата. След като допусна искането на Гешев Конституционният съд ще изиска становища както от спецструктурите, така и от министерството на правосъдието, юристи и представители на академичната общност. Едва след като събере становищата и обсъди делото по същество, ще има произнасяне с окончателен акт дали решението на Народното събрание противоречи на конституцията или не.
Според Гешев текстовете са противоконституционни
В искането си главният прокурор не оспорва промените, с които се отменя възможността за кариерни и финансови бонуси за членове на ВСС, а само закриването на спецправосъдието и последиците от него, като аргументите до голяма степен съвпадат с тези, с които ГЕРБ се противопоставиха както в правна комисия, така и в пленарна зала по време на обсъждането.
Според главния прокурор предвидените условия и ред за преназначаване на магистратите може да се разглеждат като посегателство върху самостоятелността на съдебната власт, което нарушава принципа на разделение на властите.
Освен това той посочва, че разпоредбите за прехвърляне на делата в други органи на съдебната власт създават условия за застрашаване на правната сигурност. Дава се и пример с делата, по които не е проведено разпоредително заседание, преписките и досъдебните производства трябва да бъдат изпратени на компетентните съдилища и прокуратури в 7-дневен срок от влизане на закона в сила.
Според главния прокурор обаче реалното изпълнение на тези разпоредби ще бъде съществено затруднено заради противоречиво тълкуване дали в указания 7-дневен срок е възможно делата да бъдат изпратени, при условие че от 27 юли всички магистрати и служители следва да изпълняват задълженията си в други звена на съдебната власт.
"Противоконституционно е законодателното решение и относно съдебните заседатели, според което с влизане в сила на закона мандатът им се прекратява. Създава се пълна неяснота и относно уредбата на трудовите правоотношения на съдебната администрация - нарушава се правото на свободен избор на мястото на работа, тъй като едно от измененията предвижда принудително и произволно преместване на служители", допълва в искането си Гешев.
На 14 април, десет години след откриването на специализираните съд и прокуратура и 10 часа дебати депутатите окончателно гласуваха и приеха с мнозинство те да бъдат закрити, съдиите преназначени, а висящите дела да продължат пред същите състави, но в Софийския градски съд, а срещу организирани престъпни групи - в окръжните съдилища по места.
За закриването гласуваха четирите партии от управляващата коалиция - "Продължаваме промяната", БСП, "Има такъв народ" и "Демократична България", както и "Възраждане".
Промените в Закона за съдебната власт, предвиждащи закриване на спецправосъдието, бяха предлагани многократно през последната година и минаха три пъти на първо четене в последните няколко парламента, но за първи път се приемат и на второ четене.
Дневник
Коментари
Добави коментар