Иван Гешев изпраща на Конституционния съд и държавния бюджет за годината.

Това става ясно от съобщетние на фейсбук страницата на прокуратурата. Става ясно още, че Гешев праща бюджета на конституционните съдии "по повод призив на представители на академичната общност".

Според Гешев обвързването на финансирането на държавните висши училища с изискването за „привеждането на критериите и показателите в правилниците за атестиране на академичния състав в съответствие с методика", определена тепърва с акт на правителството, нарушава академичната автономия.

Според главния прокурор заложеният контрол на законодателя върху върху дейността на висшите училища, заобикалял разпоредбите на Закона за нормативните актове и накърнява принципа на правовата държава.

Гешев атакува властта и заради привеждането на правилниците на висшите училища в съответствие „с методиката, определена с акт на Министерския съвет“.

Както е известно, очаква се актуализация на бюджета. Не е ясно дали пращането на отделни разпоредби от сегашния в КС, ако той допусне за разглеждане искането и образува конституционно дело, няма да стопира процеса по актуализиране на Закона за държавния бюджет за 2022 г.

Иначе главният прокурор напоследък енергично се възползва от правото си да праща на КС въпроси: така постъпи с правилника на парламента (по повод искането да го изслушват периодично), с "отнемането" на любимото му Бюро по защита, както и със закриването на специализираните прокуратури и съдилища.

Ето и съобщението:

По повод призив на представители на академичната общност, главният прокурор Иван Гешев сезира Конституционния съд с искане за обявяване на противоконституционност на текст от Закона за държавния бюджет

В искането се посочва, че:

- обвързването на финансирането на държавните висши училища с изискването за „привеждането на критериите и показателите в правилниците за атестиране на академичния състав в съответствие с методика, определена с акт на Министерския съвет“ нарушава   академичната автономия, с която според Конституцията се ползват висшите училища (чл. 53, ал.4 от КРБ);

- упражняването на законодателно правомощие за контрол върху дейността на висшите училища, като се заобикалят разпоредбите на Закона за нормативните актове, изискващи провеждането на обществено обсъждане при изменение на закон, респ. без да бъде поискано становището на академичната общност, накърнява принципа на правовата държава (чл.4, ал.1 от КРБ);

- привеждането на правилниците на висшите училища в съответствие „с методиката, определена с акт на Министерския съвет“ следва да се извърши с промяна в правилниците за дейността на висшите училища, което е правомощие на Общото им събрание.

- непреодолима неяснота относно волята на законодателя - параграф 17 от преходните и заключителните разпоредби в ЗДБ на РБ за 2022 г., Народното събрание препраща към бъдещи, „допълнителни“, задължителни критерии за „оценка приноса на всеки член на академичния състав“, изработени от Министерски съвет по „методика, определена с акт на Министерския съвет“,   противоречащо на задължителните критерии за оценка на членовете на академичния състав на висшите училища ( чл. 57 от Закона за висшето образование).

- обществените отношения, свързани с конституционното задължение на държавата да „насърчава образованието, като създава и финансира училища, подпомага способни ученици и студенти, създава условия за професионално обучение и квалификация“ и начина по който следва да „упражнява контрол върху всички видове и степени училища“ е предоставено на Народното събрание, което единствено има правомощия да приема, изменя, допълва и отменя законите (чл. 84, т.1 от КРБ).

Клуб Z