Кандидатите за директори на всички видове институции в системата на предучилищното и училищното образование ще държат писмен и устен изпит, преди да бъдат назначени. Това е предвидено в проект на наредбата на Министерството на науката и образованието (МОН) за провеждане на конкурсите за заемане на длъжността директор, публикувана за обществено обсъждане.

Тест с 50 въпроса

Първият етап на конкурса е писмен и включва тест от 50 въпроса. От тях 40 са с три варианта на отговор, от които само един е верен, а 10 са със свободни отговори. Ще се изисква и решаване на четири казуса от области, свързани със спецификата на институцията - училище, детска градина, център за подкрепа на личностното развитие или друго звено.

С въпросите от теста ще се проверява наличието на стратегическа и управленска компетентност, включително административна и правна култура, умения за планиране, организиране и контрол, за управление на ресурси.

 

Ще се отчитат и социалната и гражданската компетентност на кандидата. Писменият изпит е анонимен, като всеки кандидат попълва формуляр за лични данни, който се запечатва. Бланките от писмения изпит заедно с малкия плик се поставят в голям, който също ще се запечатва.

Защита на управленска концепция

Кандидатите за директори ще трябва да защитят и концепция за стратегическо управление на училището за три години напред. Това представлява втората част на конкурса, до която ще бъдат допускани само кандидати, получили минимум 30 точки от писмения изпит. Петчленна комисия ще оценява уменията им да представят писмената си концепция синтезирано и да аргументират предложенията си.

Ще се преценява доколко представата на отделните кандидати съответства на спецификата на институцията и дали за постигането й се отчитат необходимите ресурси - финансови, интелектуални, човешки. Оценяването включва също мотивация за заемане на длъжността, умения за работа в екип, нагласа за усъвършенстване, както и комуникационни умения.

Най-добре представилият се печели

Окончателният резултат на всеки кандидат се формира като сбор от резултатите от писмения изпит и от защитата на концепцията. Максималният резултат е 100 точки - 50 от писмения изпит и 50 от защитата на концепцията. Кандидатът с най-много точки печели позицията, като при равен резултат комисията подрежда в класирането на по-предно място кандидата с по-висока професионална квалификационна степен и придобита допълнителна квалификация, е регламентирано в проекта.

Комисията за провеждане на конкурса ще включва трима представители на МОН, определени от министъра на образованието, представител на РУО, определен от началника на РУО, и представител на обществения съвет на училището.

Целта на новите правила е да гарантират, че директори на държавните и общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование ще стават силно мотивирани професионалисти с необходимите качества и умения.

Заварените към влизане в сила на тази наредба конкурси за заемане на длъжността директор на държавна или общинска институция в системата на предучилищното и училищното образование се приключват по досегашните условия и ред.

Дневник