Ще има преходен период от шест месеца - между 1 юли и 1 януари, в които увеличението на тол таксата ще е само една втора от първоначално предложеното, а от началото на 2023 г. увеличението ѝ ще бъде в пълния размер, в който първоначално беше предложено през април от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Това обяви регионалният министър Гроздан Караджов след поредна среща с превозвачите за стиковане на позициите между държавата и бизнеса.

"Запазвам позицията си, че в обхвата на тол таксата влиза цялата второкласна пътна мрежа, т.е. тези, които използват магистрали, първокласни и второкласни пътища, да заплащат - както тежкотоварните, така и лекотоварните автомобили", отбеляза Караджов.

Запитан ще има ли отстъпки, както поискаха превозвачите, по отношение на ДДС и на изминато разстояние от превозно средство (над 3000 км пробег), министърът отговори, че неговото предложение е в шестте месеца до началото на следващата година на постепенно и стъпаловидно въвеждане на обхвата на тол системата и на новите цени да се направи проучване с Министерството на финансите и в случай на положително становище и съответните разчети от тяхна страна, това евентуално ще залегне в следващия държавен бюджет от януари 2023 г.

В отговор на въпрос кое е накарало МРРБ да направи крачка назад Караджов настоя, че нямало стъпка назад. "Смятам, че искането за предвидимост, т.е. за минимум 6 месеца предизвестие преди въвеждането на едно увеличение, което е закономерно и има своите аргументи, и второ, увеличението предвид двете години плащане на нулеви ставки за второкласните пътища изглежда включително и в обществен план доста драстично и затова смятам, че на стъпки е по-правилно и обществено по-приемливо. Отсега до 1 януари 2023 г. ще бъдат платени около 80 млн. лв. тол такса за второкласните пътни мрежи, а за цялата следваща 2023 г. ще бъдат 160 млн. лв.", уточни регионалният министър. И в момента второкласните пътища са включени в обхвата на тол системата, но тол таксата е нула стотинки.

Попитан какво означава разширяването на тол системата и какво изисква това от подопечното му министерство, Караджов каза, че от 1 юли по-замърсяващите и по-тежките и с повече оси превозни средства ще плащат повече. По думите му всеки претоварен камион ще бъде глобяван, което "да доведе до това да няма претоварени тежкотоварни камиони, съответно и пътищата да бъдат съхранявани, защото най-големите щети ги правят претоварените камиони".

Караджов обясни, че му е много трудно да обясни на българското общество как едни превозвачи, които се движат по едни второкласни пътища, ще плащат за тях, а пък други в съседната област изобщо няма да плащат. "И не само това, смятам, че реформата е започнала с пълния обем на второкласната пътна мрежа, рамките са изградени върху целия обем на второкласната пътна мрежа и не е хубаво по пътя да се отказваме от нещо само защото ни е трудно. Редно е да си изпълним всички планове и всички стъпки така, както са били планирани", изтъкна министърът.

От своя страна превозвачите заявиха, че Караджов е дал ясно да се разбере, че това няма да е последната им среща. "След като обяснихме защо искаме отлагане на тол системата, бяха поети от страна на министър Караджов ангажименти, че в рамките на настоящия месец ще има становище от Министерството на финансите за тол системата, ще бъде помислено за второкласната пътна мрежа. Ако някои от тези неща, или всички те, се случат - тогава вече нещата стоят по съвсем различен начин", подчерта Йордан Арабаджиев от Асоциацията на превозвачите в България, давайки знак, че Караджов и превозвачите все повече намират общ език.

В предложения от регионалния министър вариант на поетапно увеличение на тол таксите се предлага от 1 юли камионите между 3,5 и 12 тона, в зависимост от екокатегорията си, да плащат между 6 и 9 стотинки за изминат километър по автомагистрала. Тол таксата за движение по първокласен път ще е между 5 и 8 стотинки на километър, а за второкласните пътища - между 2 и 3 стотинки. За тези превозни средства от 1 януари 2023 г. ставките се предвижда да бъдат съответно между 10 и 13 стотинки за магистрала, между 6 и 9 стотинки за първокласен път, а за второкласните пътища - между 4 и 7 стотинки на километър.

От 1 юли камионите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 16 и 20 ст. за магистрала. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 13 и 17 стотинки на километър, а по второкласни пътища - между 9 и 11 стотинки. За тези товарни автомобили от 1 януари 2023 г. тол таксите ще бъдат от 26 до 30 стотинки за километър преминаване по автомагистрала, между 22 и 25 стотинки за първокласни пътища и между 19 и 23 стотинки за второкласните пътища.

При камионите над 12 тона с 4 и повече оси цената на километър от 1 юли ще е в границите от 15 ст. за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 32 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала. От 1 януари догодина цената ще е от 29 ст. за второкласен път за най-високия евро клас и 43 ст. за изминаването на километър по автомагистрала за товарен автомобил категории ЕВРО 0, I, II.

Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3,5 и 12 тона от 1 юли ще плащат между 1 и 5 ст. за километър, а от 1 януари догодина - между 2 и 8 стотинки. Тези с тегло над 12 тона - между 1 и 6 ст./км от юли и между 3 и 9 ст./км от догодина.

Дневник