В много тежки метеорологични условия и с риск за живота на пилота е бил вдигнат изтребител, който да придружи самолета нарушител, навлязъл във въздушното пространство на България на 8 юни. Това съобщи в кулоарите на парламента министърът на отбраната Драгомир Заков.

На 8 юни малък самолет "Бийчкрафт" без одобрен летателен план е засечен в Унгария и след преминаване през Румъния каца в България. Според унгарски и румънски медии двумоторният самолет е летял ниско над терена, а пилотът не е реагирал на радиосъобщенията и визуалните сигнали.

По думите на Заков тепърва разследването ще установява дали самолетът е шпионски, чия собственост е, дали е превозвал товар, откъде и кога е тръгнал.

Министърът заяви, че е възмутен от коментари на неназован от него експерт в телевизионен сутрешен блок, "който с неверни твърдения обяснява как е срамно за българските ВВС, че не са следили самолета".

Тази сутрин пред Би Ти Ви Ангел Борисов, представен като експерт по безопасност на полети, направи посоченото твърдение.

"Още преди да навлезе на река Дунав от Сърбия те веднага е трябвало да се задействат, тъй като той е прелетял над атомната ни централа, което може да породи даже международен скандал, че въобще не охраняваме централата", добави Борисов. Според него самолетът е излетял от Русия и не е случаен любителски полет, тъй като е тествал всички държави от Източния фланг на НАТО.

Това провокира обяснение от Заков:

"Самолетът се следи от център на НАТО и информацията се препредава на страните членки. Българските ВВС знаеха къде се намира самолетът още преди да влезе на територията на страната. След влизането на територията самолетът е следен през цялото време. Имаме и противовъздушна отбрана. Размерът на самолета не предполага да направи щета на цивилна или гражданска инфраструктура. Обявен е за потенциален ренегат, така върху него не се въздейства, а се следи. Ако има конкретна заплаха, се обявява за ренегат и се предприемат други действия."

Министърът добави, че самолетът е навлязъл в България в тъмната част на денонощието и при буря в тази част на страната. При тези условия е било невъзможно изтребител да лети на такава височина с бавна скорост. Впоследствие преценката е все пак да се вдигне изтребител, а нарушителят каца. Това прави и изтребителят - в авиобазата "Граф Игнатиево", минути преди начало на буря и в "изключително рискови условия".

"Пилотът, който излетя, рискува живота си, но си свърши работата. Не мога да приема самозвани експерти да хвърлят кал върху хора, които си вършат работата, това е безобразие. Призовавам за внимание при поканите към експерти, да се проверява какъв е техният опит, каква е тяхната експертиза, за да не се стига до комични твърдения", каза Заков.

Дневник