Световният шампион във Формула 1 Макс Верстапен завоюва своята пета победа за сезон 2022 след ново страхотно каране в надпреварата за Гран При на Азербайджан. Триумфът за Ред Бул в Баку бе двоен, тъй като вторият пилот на тима, Серхио Перес, завърши на втората позиция и взе бонус точката за най-бързата обиколка.

В същото време тимът на Ферари си тръгва с празни ръце от старта край бреговете на Каспийско море, след като и Карлос Сайнц, и Шарл Леклер отпаднаха с технически проблеми. Двамата напуснаха състезанието още в първите му 20 обиколки.

Двойното отпадане на Скудерията позволи на Джордж Ръсел да завоюва своя трети подиум от началото на годината, тъй като британецът завърши трети. Неговият съотборник в Мерцедес Люис Хамилтън остана четвърти, въпреки че в средата на дистанцията се оплака от сериозни болки в гърба, породени от подскачането на W13 на пистата в Баку.

Пети и шести състезание в Азербайджан финишираха Пиер Гасли и Себастиан Фетел, а точки взеха още Фернандо Алонсо, Дениъл Рикардо, Ландо Норис и Естебан Окон. Първи извън зоната на точките остана Валтери Ботас, а до финала стигнаха още Алекс Албон, Юки Цунода, Мик Шумахер и Никола Латифи.

Кевин Магнусен и Гуаню Джоу, които подобно като Леклер и Сайнц използват двигатели на Ферари, също отпаднаха заради проблеми в задвижващите си системи. Преди повредите си двамата се движеха в зоната на точките. Технически проблем лиши и Цунода от точките в Баку. Японецът трябваше да направи принудително спиране в бокса, след като неговото задно крило се отчупи по-малко от 15 тура преди финала.

С победата си днес Верстапен увеличи своята преднина на върха в генералното класиране във Формула 1. Действащият световен шампион има събрани 150 точки след първите осем кръга за годината и води с 21 на своя съотборник Перес, който вече е втори. След второто си отпадане в последните три състезания Леклер се смъкна до третата позиция, като негово изоставане от Верстапен е 34 пункта.

Сезон 2022 във Формула 1 продължава още следващата седмица с надпреварата за Гран При на Канада, която се завръща в календара след двугодишно отсъствие заради пандемията от коронавирус. Както и във всеки друг уикенд през година ще може да проследите всичко най-интересно от уикенда на "Жил Вилньов" със Sportal.bg.

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА АЗЕРБАЙДЖАН:

Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Леклер, който обаче загуби първата позиция от тръгналия втори Перес в спирането за първия завой. Все пак пилотът на Ферари се задържа на второто място въпреки блокираната гума, като зад него бяха Верстапен и съотборника му Сайнц.

В края на втората от 51 обиколки преднината на Перес спрямо Леклер бе 1.8 секунди, като мексиканецът записа рекорден тур във втората обиколка. Монегаскът пък бе на само 0.9 преди Верстапен, който вече можеше да разчита на системата DRS на дългата старт-финална права, както и на тази между завои 2 и 3.

Скоростта на пилота на Ферари в спънатата част на трасето обаче му позволяваше да отвори достатъчна преднина преди третия сектор, която да му позволяваше да запази второто място, въпреки че Верстапен разполагаше с DRS.

След шест тура авансът на Перес се стабилизира на приблизително 2.0 секунди, докато Леклер и Верстапен бяха ката скачени съдове. Въпреки своята близоста те успяха да изградят аванс от 4.2 секунди спрямо Сайнц, който отново изоставаше от водачите.

В средата на седмата обиколка инженерът на Леклер съобщи на монегаска, че според тях лидерът Перес е започнал да изпитва проблем със сцеплението си на излизането от множеството бавни завои в Баку. Въпреки това разликата между първите два не започна да се стопява, като след осем тура тя отново бе 2.0 секунди.

В деветата обиколка Сайнц напусна състезанието заради технически проблем в своя автомобил на Ферари. Испанецът спря в зоната за сигурност на четвърти завой.

Виртуална кола за сигурност! Заради спрелия болид на Сайнц състезанието бе временно неутрализирано с виртуална кола за сигурност. От лидерите единствен съотборникът на испанеца Леклер влезе в бокса и сложи твърдите гуми на Пирели, но обслужването на монегаска бе много бавно, като той продължи близо 5.0 секунди.

Зелен флаг! След само обиколка и половина виртуалната кола за сигурност бе отменена, като това не позволи на Перес и Верстапен да направят "безплатен стоп", какъвто имаше Леклер. Въпреки бавното спиране на монегаска той се движеше на само 14.8 секунди зад Перес на третото място.

Причината Леклер да се върне на третото място бе фактът, че освен него в бокса при неутрализирането на състезанието влязоха още Ръсел, Гасли, Фетел, Хамилтън и Цунода. Те също сложиха чисто нови хард, след като подобно на лидерите стартираха с медиум.

В 13-я тур Фетел направи опит да изпревари Естебан Окон на спирането за третия завой в битката за деветата позиция, но обърка спирането си и посети зоната за сигурност. Тази екскурзия коства на германеца две позиции, като той се върна на 12-то място зад Цунода.

Отпред в 14-та обиколка Верстапен успя да влезе в DRS-зоната на своя съотборник Перес, тъй като разликата между двамата вече бе под секунда, след като при рестарта бе близо две. Именно с DRS световният шампион пое водачеството в спирането за първия завой в 15-я тур. Само в 14-а обиколка Перес загуби една секунда спрямо Верстапен.

За само един тур световният шампион отвори преднина от 2.4 секунди пред Перес, който напълно бе свършил ресурса в своите гуми, тъй като губеше и по близо 3.0 секунди на обиколка спрямо Леклер, който вече бе на само 6.5 зад него.

Именно заради огромната загуба на темпо Перес влезе в бокса в края на 16-а обиколка и сложи гумите хард. Подобно на Леклер по-рано обслужването на мексиакнеца също бе бавно като той се върна на пистата на третото място, но на цели 18.2 секунди зад монегаска. Непосредствено зад Перес бе и Ръсел, който се движеше на необезпокоявана четвърта позиция след отпадането на Сайнц.

Две обиколки след Перес и Верстапен направи своето първо влизане в бокса. Обслужването на световния шампион също не бе безгрешно, но той не загуби толкова, колкото Леклер и Перес. След стопа си нидерландецът се върна на втората позиция, като изоставането му спрямо пилота на Ферари бе 13.2 секунди. Разликата в живота на гумите на двамата лидери бе точно десет тура.

Малко преди края на 20-та обиколка двигателят на Леклер изгърмя на дългата старт-финална права и монегаскът моментално напусна състезанието. Така за втори път в последните три състезания Леклер отпадна от първото място заради технически проблем в своя двигател. Преди три седмици същото се случи и в Испания.

След отпадането на втория пилот на Ферари Верстапен и Перес отново се озоваха на първите две позиции, като разликата между двамата бе 5.2 секунди в полза на световния шампион 29 тура преди края. На 9.5 зад Перес на третото място се движеше Ръсел, който имаше близо 20 секунди преднина спрямо четвъртия - Гасли.

Три обиколки след Леклер още един пилот, който използва задвижващата система на Ферари - Джоу също напусна състезанието с технически проблем. Преди повредата пилотът на Алфа Ромео правеше много силно състезание, в което спокойно се движеше в зоната на точките.

В средата на дистанцията разликата между лидерите бе 7.2 секунди, като Перес от своя страна водеше с 12.8 на Ръсел, който пък имаше аванс от 21.7 пред Гасли. Най-интересен бе спорът за четвъртата позиция между Гасли и Хамилтън, тъй като разликата между двамата бе само 3.8 секунди.

В 29-а обиколка седемкратният шампион се оплака на своя отбора, че изптва изключително болки в гърба си. Те са в резултата на тежкото подскачане на W13, най-вече на дългата близо два километра старт-финална права.

В следващия тур от Ред Бул предупредиха Верстапен, че се движи твърде бързо. Световният шампион правеше обиколки с около половин секунда по-бързи от зададената му цел, което износва ненужно много гумите на Пирели.

В 33-та обиколки четвърти пилот с двигател на Ферари, този път в колата на Хаас напусна състезанието в Баку. Жертва на слабата недеждност на "Черните кончета" в случая стана Магнусен, който бе на границата на зоната на точките.

Виртуална кола за сигурност! Тъй като датчанинът спря своята кола в близост до трасето на 15-я завой виртуалната колата отново бе обявена. При нея Верстапен, Перес и Ръсел направиха втори спирания в бокса, като и тримата сложиха гумите хард, с които за завършат състезанието.

Освен тях Хамилтън също спря за втори път, но британецът загуби едно място от Цунода и вече се движеше шести. Разликата в живота на техните сликове обаче бе цели 23 тура. Разликата между Цунода и Хамилтън бе по-малко от секунда при подновяването на надпреварата в 35-а обиколка.

Още в началото на следващия тур британецът се справи с пилота на Алфа Таури със ситемата DRS. Така той отново се изкачи на петата позиция, като изоставането му спрямо Гасли бе 11.3 секунди 15 тура преди финала.

Отпред 13 обиколки преди развяването на карирания флаг разликата между Верстапен и Перес бе 15.1 секунди. Тази между Перес и Ръсел бе 20.4 секунди.

В спора за четвъртата позиция разликата между Гасли и Хамилтън бе само 5.2 секунди в края на 40-а обиколка, като британецът имаше чувствително темпово предимство заради много по-новите си гуми. В същото време вторият пилот на Алфа Таури трябваше принудително да посети механиците си, тъй като част от задното му крило се отчупи. След продължителния си стоп японецът се върна на 13-то място.

В началото на 44-я тур Хамилтън изпревари Гасли в спирането за третия завой. Седемкратният шампион се възползва по перфектен начин от свежите си гуми и DRS системата. Британецът направи първата си атака още в първата крива, но тя бе парирана от пилота на Алфа Таури, който обаче нямаше отговор за втората атака два завой по-късно.

Край на състезанието! Световният шампион Верстапен завоюва своята пета победа от началото на 2022 година. Пдоиума в Гран При на Азербайджан допълниха Перес и Ръсел.

Спортал